3. 5.
2019
Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) vytvořil aplikaci Vzájemné hodnocení, která podporuje didaktický záměr učitele, kdy se studenti hodnotí navzájem mezi sebou, přičemž může vyučující hodnotit i samotné hodnotitelé za jejich zpětnou vazbu. Jejím základem byl světově známý a využívaný peer assessment, ačkoliv aplikace v IS nabízí mírné odlišnosti. Klíčovým mechanismem zůstává proces sběru a distribuce úkolů a poskytování výsledků zpětné vazby při vzájemném hodnocení studentů jednoho či více předmětů.
Kritéria hodnocení určí podle svého uvážení vyučující pomocí hodnotícího formuláře v aplikaci. Jejím prostřednictvím také všechny zúčastněné informuje o jejich rolích i celém harmonogramu hodnocení.
Vyučující do aplikace vstupuje v Záznamníku učitele zvoleného předmětu. Při nastavování nového hodnocení určí, kteří studenti jsou odevzdávajícími a kdo budou jejich hodnotitelé. Vyučující přitom může hodnotitele vybírat nejen z řad studentů svých předmětů a seminářů, ale i mezi ostatními uživateli IS MU. Odevzdané práce tak mohou hodnotit i doktorští studenti či jeho kolegové, kteří daný předmět jinak neučí.
Obr. 1: Ukázka uživatelského rozhraní pro nastavení Vzájemného hodnocení
Vyučující má možnost všechny zúčastněné informovat o jejich rolích ve Vzájemném hodnocení pomocí e-mailů, které aplikace posílá automaticky podle nastaveného harmonogramu – odevzdávajícím přijde e-mail v době zveřejnění aktivity, hodnotitelům potom v době začátku hodnocení. Součástí takto posílaného oznámení je harmonogram vzájemného hodnocení, informace o roli uživatele nebo o skrytí identity ostatních účastníků. Součástí e-mailů je i odkaz vedoucí jednotlivé uživatele do příslušných částí aplikace.
O přenechání hodnocení odevzdaných prací studentům se vyučující mohou rozhodnout také dodatečně, tedy i po naplnění příslušné odevzdávárny studentskými pracemi, kdy již není možné jejich další vkládání. V aplikaci lze buďto vybrat odevzdávárnu, která již v předmětu existuje, nebo při nastavování založit novou. Aplikace zároveň umožňuje navzájem skrýt identitu odevzdávajícího a hodnotitele, aby byla podpořena nestrannost poskytované zpětné vazby.
Obr. 2: Ukázka rozcestníka k jednotlivým vzájemným hodnocením z pohledu učitele
Studentům je aplikace dostupná v sekci Student, v záložce Výuka. Zde se jim zobrazuje uživatelské rozhraní pro obě role, odevzdávajícího i hodnotitele, které jim ve Vzájemném hodnocení mohou být přiděleny. Osoby, jimž je v předmětu svěřena pouze role hodnotitelů, ale jinak s ním nemají nic společného, vstupují do aplikace skrze dlaždici E-learning na titulní straně IS MU.
Obr. 3: Ukázka rozcestníka k jednotlivým vzájemným hodnocením z pohledu odevzdávajícího studenta
Apliakce přináší hodnocenému studentovi zpětnou vazbu nejen od vyučujícího, ale také možnost seznámit se s názorem na svou práci ze strany spolužáků, kteří mají stejnou nebo podobnou úroveň znalostí. Student při formulování hodnocení rozvíjí své argumentační dovednosti, přesnost vyjadřování a v neposlední řadě také svoji schopnost poskytovat konstruktivní kritiku. Během vyplňování hodnotícího formuláře tvořeného otázkami zadanými vyučujícím, je navíc veden k promýšlení řešení jiného studenta a tím i k nutnosti hlubšího porozumění probírané látce. Vyučující zase z hodnocení studentů získají plastičtější náhled na způsob jejich uvažování o probírané látce i na to, do jaké míry látce porozuměli.
Bližší podrobnosti o fungování aplikace a jejích dalších možnostech se lze dočíst v nápovědě, která je dostupná v IS MU → Nápověda → [E-learning] → Vzájemné hodnocení.