Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Starší příspěvky
Kategorie
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21  ... 45 »
3. 5.
2019

Vzájemné hodnocení – nástroj k rozvoji schopností studentů

Zajímavé | 4 | 4
Novinky – e-learning

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) vytvořil aplikaci Vzájemné hodnocení, která podporuje didaktický záměr učitele, kdy se studenti hodnotí navzájem mezi sebou, přičemž může vyučující hodnotit i samotné hodnotitelé za jejich zpětnou vazbu. Jejím základem byl světově známý a využívaný peer assessment, ačkoliv aplikace v IS nabízí mírné odlišnosti. Klíčovým mechanismem zůstává proces sběru a distribuce úkolů a poskytování výsledků zpětné vazby při vzájemném hodnocení studentů jednoho či více předmětů.

Kritéria hodnocení určí podle svého uvážení vyučující pomocí hodnotícího formuláře v aplikaci. Jejím prostřednictvím také všechny zúčastněné informuje o jejich rolích i celém harmonogramu hodnocení.

Vyučující do aplikace vstupuje v Záznamníku učitele zvoleného předmětu. Při nastavování nového hodnocení určí, kteří studenti jsou odevzdávajícími a kdo budou jejich hodnotitelé. Vyučující přitom může hodnotitele vybírat nejen z řad studentů svých předmětů a seminářů, ale i mezi ostatními uživateli IS MU. Odevzdané práce tak mohou hodnotit i doktorští studenti či jeho kolegové, kteří daný předmět jinak neučí.

Obr. 1: Ukázka uživatelského rozhraní pro nastavení Vzájemného hodnocení

Vyučující má možnost všechny zúčastněné informovat o jejich rolích ve Vzájemném hodnocení pomocí e-mailů, které aplikace posílá automaticky podle nastaveného harmonogramu – odevzdávajícím přijde e-mail v době zveřejnění aktivity, hodnotitelům potom v době začátku hodnocení. Součástí takto posílaného oznámení je harmonogram vzájemného hodnocení, informace o roli uživatele nebo o skrytí identity ostatních účastníků. Součástí e-mailů je i odkaz vedoucí jednotlivé uživatele do příslušných částí aplikace.

O přenechání hodnocení odevzdaných prací studentům se vyučující mohou rozhodnout také dodatečně, tedy i po naplnění příslušné odevzdávárny studentskými pracemi, kdy již není možné jejich další vkládání. V aplikaci lze buďto vybrat odevzdávárnu, která již v předmětu existuje, nebo při nastavování založit novou. Aplikace zároveň umožňuje navzájem skrýt identitu odevzdávajícího a hodnotitele, aby byla podpořena nestrannost poskytované zpětné vazby.

Obr. 2: Ukázka rozcestníka k jednotlivým vzájemným hodnocením z pohledu učitele

Studentům je aplikace dostupná v sekci Student, v záložce Výuka. Zde se jim zobrazuje uživatelské rozhraní pro obě role, odevzdávajícího i hodnotitele, které jim ve Vzájemném hodnocení mohou být přiděleny. Osoby, jimž je v předmětu svěřena pouze role hodnotitelů, ale jinak s ním nemají nic společného, vstupují do aplikace skrze dlaždici E-learning na titulní straně IS MU.

Obr. 3: Ukázka rozcestníka k jednotlivým vzájemným hodnocením z pohledu odevzdávajícího studenta

Apliakce přináší hodnocenému studentovi zpětnou vazbu nejen od vyučujícího, ale také možnost seznámit se s názorem na svou práci ze strany spolužáků, kteří mají stejnou nebo podobnou úroveň znalostí. Student při formulování hodnocení rozvíjí své argumentační dovednosti, přesnost vyjadřování a v neposlední řadě také svoji schopnost poskytovat konstruktivní kritiku. Během vyplňování hodnotícího formuláře tvořeného otázkami zadanými vyučujícím, je navíc veden k promýšlení řešení jiného studenta a tím i k nutnosti hlubšího porozumění probírané látce. Vyučující zase z hodnocení studentů získají plastičtější náhled na způsob jejich uvažování o probírané látce i na to, do jaké míry látce porozuměli.

Bližší podrobnosti o fungování aplikace a jejích dalších možnostech se lze dočíst v nápovědě, která je dostupná v IS MU → Nápověda → [E-learning] → Vzájemné hodnocení.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
3. 5.
2019

Průvodce e-learningem pro učitele

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

E-learningové prvky a elektronická podpora výuky jsou přirozenou součástí téměř poloviny všech vyučovaných předmětů na Masarykově univerzitě. Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) vyučujícím nově připravil průvodce, který je základním nastavením e-learningu provádí krok za krokem.

V případě, že předmět ve zvoleném semestru žádné studijní materiály v systému ještě nemá, je jako první nabídnuto jejich zkopírování z předchozích období nebo prvotní nahrání z počítače. Vyučující mohou pomocí této aplikace také zakládat nové interaktivní osnovy, odevzdávárny nebo funkcí drag & drop přetáhnout výukové prezentace či dokumenty rovnou ze svého počítače. K dispozici je dále rozcestník odkazující na vytvoření testů v podobě odpovědníků ve dvou krocích – sestavení nové sady testových otázek a nastavení testu.

Obr. 1: Ukázka Průvodce e-learningem

Průvodce e-learningem se v Záznamníku učitele automaticky zobrazí vždy, když ve vybraném předmětu nejsou žádné e-learningové materiály. Jinak jej vyučující naleznou v Záznamník učitele → Studijní materiály → Průvodce e-learningem.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
3. 5.
2019

Elportál zveřejnil další zajímavé publikace

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Na Elportále, e-learningovém portálu Masarykovy univerzity (MU), byly zveřejneny dvě nové multimediální publikace se zaměřením na cvičení a masáž svalových skupin.

Atlas ošetření svalů v manuální terapii

Metodická publikace zahrnuje fotografie praktického provedení ošetření svalů nejčastěji postižených přítomností reflexních změn a techniku, kterou lze svaly ošetřit. Atlas je určen především studentům oboru Fyzioterapie, ale i studentům anatomie či masérům. Text je k dispozici také pro mobilní zařízení. Více informací naleznete v publikaci.

Obr. 1: Ukázky z publikace Atlas ošetření svalů v manuální terapii

Spirální stabilizace

Obrázková publikace, která je dostupná i ve verzi pro mobilní zařízení, se věnuje metodě od autora MUDr. Richarda Smíška. Jedná se o kompenzační cvičení, které je zaměřeno na léčbu a prevenci bolestí zad a dalších problémů pohybového aparátu. Cílem textu je objasnění teoretických základů této metody, ale hlavně předložení uceleného metodického návodu na vedení skupinových cvičení. Více informací naleznete v publikaci.

Obr. 2: Ukázky z publikace Spirální stabilizace

Další elektronické publikace najdete v sekci Výukové publikace a e-knihy Elportálu.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
27. 3.
2019

Ohlédnutí za 9. Open space konferencí o e-learningu IS MU

Zajímavé | 1 | 1
Novinky – e-learning

Začátek roku se již tradičně nesl pro pracovníky uživatelské podpory Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) ve znamení vrcholících příprav 9. ročníku Open space konference, která se uskutečnila 6. února 2019 v prostorách Fakulty informatiky MU.

Vynaložené úsilí zlepšovat a každým rokem přinášet nový a zajímavý program odpovídalo zaplněnosti míst v přednáškové místnosti, která praskala ve švech. 198 zúčastněných vyučujících a doktorských studentů MU organizátory opravdu potěšilo.

Tématem letošní konference byla online generace studentů. Účastníci si mohli vyslechnout zkušenosti svých kolegů, jak s takovou generací studentů pracovat, jak ji zaujmout a co se jim ve výuce osvědčilo.

Program zahrnoval spektrum rozličných témat, od příspěvku prezentujícího odevzdávaní prací prostřednictvím videa, přes přínosy a nástrahy částečného přehození rolí studenta a vyučujícího ve výuce, aktivizující a aktivační vzdělávací metody, ke zhodnocení minulé, současné a budoucí generace studentů z pohledu učitele.

Neodmyslitelnou součástí konference byly příspěvky věnované novinkám IS MU. Přiblížen byl koncept Akademie IS, Průvodce e-learningem nebo zbrusu nová aplikace Vzájemné hodnocení studentů, na jejíž představení bylo hned navázáno zkušenostmi z jejího pilotního nasazení.

Obr. 1: 9. ročník Open space konference o e-learningu IS MU.

Kromě přednášek mohli účastníci navštívit stánky uživatelské podpory či se zapojit do soutěže zaměřené na znalost grafických prvků nového designu IS MU. Mnoho účastníků využilo času během přestávek ke společným diskuzím a sdílení poznatků nad kávou a chlebíčky.

Celou konferenci uzavřela sladká tečka při příležitosti oslav 20. narozenin IS MU. Více informací naleznete v podrobném článku nebo na webu konference.

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21  ... 45 »