Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
16. 5.
2007

Elportál a centrální podpora e-learningu na MU

Not rated yet.
Novinky – e-learning
Oficiální e-learningový portál Masarykovy univerzity Elportál, který slouží významnou měrou jako zdroj inspirace pro pedagogy v oblasti e-learningu, se za poslední období velice rozvinul. Jeho rozvoj souvisí s rozvojem e-learningu na MU: za využití e-learningových agend v IS MU a fakultní podpory e-techniků, v letošním roce také za podpory servisního střediska má rozmach e-learningu na Masarykově Univerzitě velmi dobře nakročeno.
Na mnohých univerzitách často využití IT ve výuce spočívá jen na těch nejprůkopničtějších učitelích, ale na MU se daří vytvářet takové podmínky, že univerzita zaznamenává plošný rozvoj e-learningu za aktivní účasti významného počtu učitelů.

Proto se také zejména v průběhu letošního roku na Elportálu objevily nové a inspirativní výsledky projektů v oblasti e-learningu. Ty jsou zpracovány formou stručných případových studií v Ukázkách multimédií a interaktivních objektů a dále Elportál obsahuje informace ke zcela novému subprojektu Servisního střediska pro podporu e-learningu na MU.

Servisní středisko pro e-learning

je celouniverzitní pracoviště, které pomáhá všem učitelům na MU obohatit výuku multimediálními prvky s cílem zvýšit názornost výuky nebo přitažlivost pro studenty. Pracovníci tohoto servisního střediska zpracovávají pro učitele nejčastěji textový materiál (do formy Odpovědníků - testů, webových stránek, dokumentů), obrazový materiál (do formy schémat, animací, videa) a jiné vizualizace vhodné k podpoře výuky.

Ukázky multimédií a interaktivních objektů

resp. zakázky servisního střediska v praxi odkrývají seznam zajímavých projektů zpracovaných servisním střediskem.

Obr. 1: Digitalizace testových otázek obsahující audionáhravky, digitalizace videonahrávky, galerie studentských prací a úprava videa pro webovou prezentaci

Zkušenosti vyučujících

kteří používají e-learningové aktivity ve výuce, byly pro lepší orientaci kategorizovány do následujících skupin aktivit:
  • Pracovní aktivita během semestru
  • Ověřování znalostí studentů
  • Strategie hodnocení studentů během semestru
  • Průzkum, výzkum, názory
  • Orientace studentů v kurzu

Velký rozvoj zaznamenala i oblast elektronických výukových publikací
kde přibylo mnoho nových publikací, které jsou buď zajímavé obsahem, anebo jsou zpracovány názorně a obsahují multimediální prvky. Motivačním prvkem je pro učitele možnost publikovat své elektronické výukové dílo a uvádět ISSN v bibliografických citacích. Zároveň Elportál přispívá ke snižování rizika zneužití práv autora, který dává své kvalitní elektronické materiály k dispozici ve výuce nebo i všem v Internetu.

Na MU je podporován tzv. rapid e-learning. Jde o elektronickou podporu výuky, kde tvorba e-kurzů probíhá ve velmi krátkém čase nebo s informacemi velmi krátké životnosti, vhodné pro prezenční a kombinovanou výuku, pro bezprostřední předání, sdílení nebo ověřování znalostí současně s řízením kvality těchto kurzů a osvojením informačních technologií. Učitelům je doporučováno začít např. jen s jednou či dvěma aktivitami ve výuce a postupně přidávat do kurzu další. Je užitečný pro učitele, kteří by chtěli využít IT ve své výuce, ale buď s e-learningem začínají nebo nemají čas na tvorbu komplexního kurzu. Za tímto účelem jsou k dispozici na Elportálu především informace, jak začít s tvorbou e-learningové aktivity, kontakt na fakultního e-technika, pracovníka, který je k dispozici učitelům na fakultě - nabízí informace o možnostech e-learningu v IS MU, zajišťuje jim školení na míru v základních e-learningových agendách IS MU, odpovídá na dotazy, konzultuje s učitelem a poskytuje zpětnou vazbu vývojářům IS MU. Současně zde učitel nalezne kontakt na servisní středisko (s-techniky) pro zpracování multimediálního/interaktivního objektu a další užitečné informace: Tipy, jak na studenty, Novinky v IS MU, Postupy Krok za krokem, Nápovědy, FAQ a další.

16. května 2007

Not read yet0 commentspermalink
16. 5.
2007

E-learning: Vkládání matematických výrazů

Not rated yet.
Novinky – e-learning
Na Masarykově univerzitě používají učitelé přírodovědných oborů při elektronické podpoře výuky vkládání speciálních výrazů, například matematických výrazů nebo chemických vzorců. Tyto výrazy využijí kdekoli v elektronických výukových materiálech, například v agendě testových sad otázek, tzv. Odpovědníku (učitel konstruuje otázky a studenti na ně různým způsobem odpovídají.) Odpovědníky pak jsou využity ve výuce, například pro celosemestrální procvičování nebo zkoušení, ale i průzkumy a další interaktivní využití.

Na přání uživatelů byl změněn způsob vyhodnocování obsahu značek pro matematiku. Stávající systém MimeTeX byl nahrazen systémem, který pro generování obrázků s vzorci používá skutečný sázecí systém TeX. Původní řešení neumožňovalo použití plné škály výrazových prostředků pro sazbu matematiky. V novém systému mohou uživatelé používat veškeré konstrukce prostředí AMSLaTeX, tak jak jsou v matematice zvyklí například ze sazby svých článků a skript.

Použití skutečného TeXu také umožnilo zavést i další vylepšení, například renderování obrázků v různých rozlišeních. Zadání písemky pro tisk na tiskárně tak může mít matematické vzorce v rozlišení, které je vhodnější pro tiskárnu, a současně zachovat čitelnost na obrazovce při rozlišení obrazovky. Systém je připraven na použití i v jiném prostředí než je matematika - jde jen o použití vhodného stylu pro daný obor. Pro nový systém byla vytvořena i kontrolní aplikace (Osobní administrativa -> Systém -> TeX2img), ve které uživatel může experimentovat se sazbou vzorců a v případě syntaktické chyby rovnou vidět i textové chybové hlášení systému TeX.

Popis nových možností včetně příkladů a aplikace na ladění obsahu značek lze nalézt v Návodu pro sady otázek k odpovědníkům, vyučující naleznou v IS MU: Osobní administrativa -> Záznamník učitele -> Odpovědníky -> Textový formát otázek.


Obr. 1: Vkládání matematických výrazů

16. května 2007

Not read yet0 commentspermalink
28. 2.
2007

Zátěže systému

Not rated yet.
Novinky
Informační systém MU nabízí velké množství nadstandardních služeb, například Inzertní prostory, elektronické volby, diskusní fóra, Záložky, grafické navigační prvky, zobrazování fotografií uživatelů, konverzi souborů do PDF a textového formátu, fulltextové vyhledávání, vyhledávání podobných souborů, statistické aplikace, rezervace místností, manažerská data a mnoho dalších, které kladou poměrně vysoké nároky na výpočetní kapacity systému.

Jednou z důležitých vlastností systému je také zvládání zátěží a špiček, které nastávají v průběhu registrace a zápisů ke studiu (na Masarykově univerzitě je již několik let zavedena možnost všem studentům volit si individuální studijní plán), nebo při přihlašování na zkoušky a jiné časové soutěže, kdy si studenti rozebírají studijní aktivity.

Aby tyto mechanismy mohly probíhat s co největším pohodlím pro soutěžící, byl přidán do IS MU mechanismus, kterým lze dočasně, obvykle na krátkou dobu, vypínat některé výše jmenované nadstandardní aplikace, jež nejsou nutné pro chod studijních procesů.
Stupně zátěže jsou čtyři: stupeň 0 znamená žádnou nebo minimální zátěž, stupeň 3 znamená nejvyšší zátěž. O stupni zátěže systému má uživatel přehled na svých stránkách.

Od příštího semestru plánujeme zavedení řady nových technologií, které zvýší odezvu systému a celkovou propustnost nejen pro běžnou denní zátěž, ale i pro zmiňované zátěžové špičky. Navýšení kapacity rovněž umožní zavedení nových funkcí, které jsou natolik výpočetně náročné, že je dosud nebylo možné do systému zapojit.

Zajímavá čísla ke špičkám:
13. 2. 2007 zazanamenal IS MU skutečně vysoké zátěže systému, kdy šlo o rozpis seminárních skupin na většině fakult - studenti soutěžili o rozvrh na jarní semestr 2007. Na MU mají studenti tu výhodu, že si mohou prostřednictvím časové soutěže v IS MU vybírat svůj rozvrh tak, aby jim vyhovoval (například nemuseli mít výuku v pondělí ráno nebo v pátek odpoledne).

Při té příležitosti bylo dosaženo hned dvou rekorů: 1 765 643 počtů operací za den a 34 867 počtů operací za pět minut.

Studenti na MU soutěží o registraci předmětů tělesné výchovy, MU nabízí zajímavé sporty. 19.2.20007 se začalo soutěžit o tělocviky registrací v ISu v 17:00 hodin a tělocviky byly rozebrány v těchto následujících minutách

Do konce 1. sekundy 93 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 2. sekundy 135 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 3. sekundy 206 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 4. sekundy 255 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 5. sekundy 329 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 15. sekundy 1 004 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 30. sekundy 1 761 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 45. sekundy 2 241 studentů zaregistrovalo sport

Do konce 1. minuty 2 556 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 2. minuty 3 072 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 3. minuty 3 265 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 4. minuty 3 356 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 5. minuty 3 426 studentů zaregistrovalo sport
Do konce 6. minuty 3 793 studentů zaregistrovalo sport

Rozebrané sporty:

Teorie a praxe tenisu II byla rozebrána v 17:00:07
Teorie a praxe tenisu I. byla rozebrána v 17:00:08
Golf byl rozebrán v 17:00:17
Sportovní lezení II bylo rozebráno v 17:00:17
Teorie a praxe volejbalu II byla rozebrána v 17:00:20
Bodystyling byl rozebrán v 17:00:24

Celkem zaznamenal systém 24 874 osob, které 19. 2. 2007 se systémem pracovaly.

28. února 2007

Not read yet0 commentspermalink
28. 2.
2007

Seminář SMVP

Not rated yet.
Novinky – e-learning
V Praze na Stavební fakultě ČVUT se 9. února 2007 konal seminář týkající se multimediálních pomůcek ve výuce. Seminář SVMP byl především ohlédnutím za dosavadními výsledky několikaletého rozvojového projektu MŠMT podporujícího spolupráci VŠ na tvorbě multimediálních výukových materiálů. Účastníci byli seznámeni s aktuálním stavem projektu, novým vyhledávačem vzdělávacích objektů (Edubrána), který propojuje nabídku několika univerzitních objektových knihoven, a také s několika příklady přístupu konkrétních pracovišť k tvorbě multimediálních pomůcek. Na celodenním semináři, kde se sešli především zástupci přírodovědných oborů, se v několika příspěvcích také diskutovala problematika motivace studujících při stále se zvyšujícím počtu přijímaných vysokoškolských studentů.

Za MU vystoupila Ing. Brandejsová, která představila projekty, jež se v rámci Masarykovy univerzity váží k tvorbě multimediálních výukových materiálů. Těžištěm příspěvku proto byl nový Elportál představující pro vyučující komplexní podporu k využití a tvorbě e-learningových materiálů, který jim rovněž díky přidělenému ISSN umožňuje publikaci vlastních děl. Dále bylo kromě krátké prezentace úspěšného, již v loňském roce běžícího projektu e-techniků, představeno nové servisní středisko , které je od ledna letošího roku připraveno realizovat zakázky vyučujících na tvorbu náročných multimediálních výukových materiálů. Ukázky prvních takto zpracovaných zakázek byly taktéž v rámci příspěvku Ing. Brandejsové představeny přítomným odborníkům.

Abstrakt příspěvku Ing. Brandejsové je k dispozici na stránkách konference pod názvem Rozvoj multimediálních objektů na Masarykově univerzitě.

28. února 2007

Not read yet0 commentspermalink