Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Old posts
Category
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12  ... 160 »
17. 10.
2024

Ohlédnutí za 14. ročníkem Open space konference o e-learningu IS MU

Interesting | 1 | 1
Novinky

Dne 11. září 2024 se v prostorách Fakulty informatiky Masarykovy univerzity konal již 14. ročník tradiční Open space konference (OSK), věnované aktuálním trendům v oblasti e-learningu, tentokrát se zvláštním zaměřením na roli umělé inteligence (AI) ve vzdělávání. Konference nabídla bohatý program s řadou praktických ukázek a diskusí, které se soustředily nejen na přínosy, ale také na výzvy, které AI ve výuce přináší.

Obr. 1: Prezentace k Novinkám v IS MU

První prezentace konference byla zaměřena na využití umělé inteligence ve výuce. Přednášející ukázal, jak AI nástroje, které jeho studenti používali, mohou oživit tradiční výuku. Představil také bakalářskou práci věnovanou tomuto tématu. Diskuse se dotkla výzev spojených s kontrolou originality prací a s využitím AI v závěrečných pracích. Následující příspěvek se zaměřil na efektivní metody plánování a vedení hybridní výuky, kdy důležitým aspektem bylo budování vztahu mezi studentem a vyučujícím a motivace studentů k aktivnímu zapojení do výuky.

Druhý blok zahájila přednáška o inovativním způsobu hodnocení pomocí tzv. únikových her, které jsou využívány ve výuce právnické angličtiny. Publikum mělo možnost si interaktivní únikovou hru také vyzkoušet. Diskuse se točila kolem vyvážení serióznosti a hravosti této metody a možnosti offline verze těchto her. Následující příspěvek se věnoval využití imerzivní virtuální reality ve výuce. Přednášející s účastníky sdílela také výsledky výzkumu, který se zabýval využitím této technologie ve výuce zeměpisu či jazyků.

Obr. 2: Konzultace na informačním stánku

Ve třetím bloku konference navázala příspěvkem zaměřeným na generativní umělou inteligenci v kontextu autorského práva. Přednášející odpovídal na otázky ohledně ochrany AI generovaných výstupů a diskutoval i právní aspekty používání populárních AI nástrojů. Následně byly představeny novinky v aplikaci Odpovědníky, které umožňují lepší vyhodnocování a správu studentských odpovědí. Na závěr příspěvku byly zmíněny budoucí změny v aplikaci. Konferenci uzavřel příspěvek s přehledem novinek v IS MU. Byly představeny nové funkce v aplikaci Tudle a KvIS, včetně možnosti verzování interaktivních osnov či nového mobilního notifikačního systému.

Obr. 3: Přestávka na dvorku FI MU

Letošní ročník OSK opět přinesl praktické ukázky využití technologií ve výuce a inspirativní diskuse o jejich dalším vývoji. Tradičně byl součástí konference také bohatý doprovodný program. Účastníci si mohli zasoutěžit o tekuté ceny v oblíbené soutěži nebo navštívit některý z konzultačních stánků.

Prezentace s anotacemi, fotogalerie z letošní Open space konference i informace z předchozích ročníků jsou k dispozici na webových stránkách konference:
http://elportal.cz/osk2024/

Not read yet0 commentspermalink
17. 10.
2024

Nové Odpovědníky – milník na cestě k responzivnímu vzhledu i dalším možnostem vývoje

Informative | 3 | 3
Novinky – e-learning

Se začátkem nového semestru Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) zveřejnil svým uživatelům novou verzi agendy Odpovědníky, která rozšiřuje předchozí změny v agendě, například již dříve začaly být odpovědníky při vyplňování zobrazovány v responzivním vzhledu. Motivací pro vznik nové verze bylo vytvořit vhodnější podmínky pro budoucí rozvoj celé agendy. Zároveň jde o další krok na cestě k převedení všech e-learningových aplikací do responzivního vzhledu.

První významnou změnou v agendě Odpovědníky na cestě k responzivnímu vzhledu bylo zavedení formátu sad otázek ve struktuře XML, který se následně začal využívat pro zobrazení stránky při vyplňování odpovědníku, v navazující prohlídce odpovědí a také v přepracované aplikaci Odpovědi, o níž jsme informovali v novince Aplikace Odpovědi v novém kabátě. Potenciál nově zavedeného formátu sad otázek je nicméně větší než jen umožnit responzivní vzhled. Aby jej bylo možné plně využít, bylo potřeba upravit také vyhodnocovací algoritmus, který byl na začátku vzniku nové verze.

Nová verze agendy Odpovědníky je určená především vyučujícím a jejich studentům. Nově mají studenti již během vyplňování odpovědníku informace, jakým způsobem je otázka hodnocena. Studenti tedy ví, zda například otázku tvořenou z několika roletek musí zodpovědět celou správně, nebo budou mít nějaké body i za správné zodpovězení jen některých z nich. Při odpovídání jsou odpovědi studentů při výpadcích internetu chráněny před ztrátou nejen pravidelným automatickým průběžným ukládáním, které je přístupné už ve staré verzi, ale také ukládáním vyplněných odpovědí do paměti prohlížeče. Při návratu do testu na stejném zařízení a ve stejném prohlížeči tedy studenti vidí své vyplněné odpovědi, i když ještě nebyly průběžně uloženy.

V prohlídce odpovědí mohou studenti přecházet mezi variantami odpovědí, je-li jich více označených jako zcela správné nebo třeba pokud otázku zodpověděli částečně správně. V orientaci jim pomůže vylepšené barevné podbarvení jimi zvolených možností i celé otázky podle toho, zda byla otázka i její části zodpovězeny zcela správně, částečně správně, chybně nebo zda byla odpověď vynechána.

Obr. 1: Prohlídka odpovědí z pohledu studenta

Vyučujícím jsou možnosti nové verze přístupné již v náhledu sady otázek, kde mají k dispozici možnost vylepšené vizuální kontroly toho, jaké varianty odpovědí jsou označeny jako správné a jaké body jsou za ně u otázky případně stanoveny. Zároveň již zde mohou vyučující zkontrolovat, kolik bodů lze obdržet za otázku, i když u ní nejsou v sadě explicitně stanoveny body. Vyučující v náhledu sady také vidí, podobně jako studenti v prohlídce, jakým způsobem je otázka vyhodnocena při různých variantách jejího zodpovězení a mohou procházet mezi jednotlivými variantami řešení otázky. Rozšířené informace o otázce mají vyučující k dispozici také při odpovídání a v prohlídce odpovědí.

Obr. 2: Náhled sady učitele

Novou verzi mohou vyučující zapnout v nastavení odpovědníku, kde rovnou mají k dispozici rozšířené možnosti ukládání výsledků do poznámkových bloků. Nově lze zvolit, zda má být uložen počet získaných bodů, počet procent nebo oboje a který z těchto údajů má být použit pro další operace, například pro přepočet na výslednou známku nebo jako podmínka k přihlášení na zkoušku. Podobné možnosti lze zvolit, i pokud je u odpovědníku vyhodnocováno, zda jej student splnil, tedy zda dosáhl určité hranice bodů či procent.

Dále mohou vyučující kromě limitu na celý test v nové verzi zvolit, jak dlouho smí student vyplňovat jednotlivé otázky, případně stanovit limit pro vyplňování jednotlivých otázek z určité sady. Vyučující tedy může například nastavit jeden test tvořený z otevřených a uzavřených otázek s  tím, že na otázky, kdy studenti volí z nabízených odpovědí, budou mít jiný limit než na otázky, u kterých studenti odpovídají volným textem. Stejně tak vyučující může vytvořit test, kdy má student například 10 otázek a zároveň vyplňováním jedné otázky smí student strávit nanejvýš 30 vteřin. Vyučující takto získávají další možnost, jak řídit průchod studentů testem.

Obr. 3: Nastavení testu s limitem na otázku

Bližší informace o provedených změnách v agendě Odpovědníky se vyučující mohou dočíst v materiálu zde (je vyžadováno přihlášení do IS MU).

Již dříve jsme informovali o nových možnostech odpovědníků v novince Odpovědníky – elektronizace ručního opravování rukou psaných písemek a také v novince Odpovědníky – nastavení termínu testů bez hledání v kalendáři.

Not read yet0 commentspermalink
27. 8.
2024

Systém pro ověření pravosti mikrocertifikátů Mikrocertifikat.cz

Informative | 2 | 2
Novinky – plagiáty

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) představuje nový jednotný informační systém Mikrocertifikat.cz pro ověřování výsledků menších forem vzdělání na vysokých školách v ČR. Doplnil tak uživatelům již dobře známé systémy na odhalování plagiátů Pravydiplom.cz, Theses.cz, Odevzdej.cz a Repozitar.cz.

Podobně, jako umí systém Pravydiplom.cz ověřit pravost údajů na diplomu, umí systém Mikrocertifikat.cz ověřit pravost údajů na mikrocertifikátu vydaném veřejnou či soukromou vysokou školou. Samotný mikrocertifikát představuje elektronický záznam – osvědčení – o absolvování jednotky učení malého rozsahu vyjádřeného ECTS kredity a dosažení jasně definovaných a ucelených výsledků učení, tedy souboru znalostí, dovedností a postojů, které tvoří způsobilosti (kompetence). Jedná se tedy např. o výstup z kurzů realizovaných v rámci celoživotního studia na univerzitě.

Pro ověření mikrocertifikátu stačí ve fyzické nebo elektronické verzi osvědčení naskenovat QR kód nebo kliknout na odkaz do systému Mikrocertifikát. Případně lze na titulní stránce systému zadat identifikátor certifikátu nebo mikrocertifikát ve formátu JSON-LD nahrát přímo z počítače.

Obr. 1: Vložení mikrocertifikátu pro ověření

Systém po zadání údajů poskytne informace pro ověření mikrocertifikátu, konkrétně obsah mikrocertifikátu, náhled osvědčení a prvky pro ověření.

Obr. 2: Obsah mikrocertifikátu

Obr. 3: Náhled osvědčení a prvky pro ověření

Systém Mikrocertifikat.cz je kompatibilní s evropským systémem Europass, čímž umožňuje ověření a uznávání českých mikrocertifikátů v ČR i v zahraničí.

Systém vznikl jako jeden z výstupů projektu Národní plánu obnovy (NPO) a jednotlivé vysoké školy se do systému postupně zapojují dle svých potřeb a stavu vydávání mikrocertifikátů.

Not read yet0 commentspermalink
27. 8.
2024

Rozvoj Informačního systému MU v roce 2023

Interesting | 2 | 2
Novinky

Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) zveřejnil výroční zprávu za rok 2023.

Rozvoj IS MU se v roce 2023 tradičně zaměřil na elektronizaci vybraných agend a na průběžnou optimalizaci aplikací sloužících k administrativní podpoře studia i elektronické výuky. Oblast administrativy studia byla významně rozvíjena s ohledem na elektronizaci státních závěrečných zkoušek a systém ukládání závěrečných prací. Došlo k významné úpravě v registraci předmětů, která se dotkla předmětů TV. Pracovníci studijních oddělení mají nově možnost zapsat seminární skupiny prostřednictvím studentské aplikace a hromadně zavést omluvenky. Administrátoři studentských praxí se dočkali rozšířených možností exportů v agendě Praxe a nového přehledu o průběhu evaluace praxe.

Opomenuty nebyly ani e-learningové aplikace. S důrazem na zajištění přijímacího řízení byly rozvíjeny zejména Odpovědníky, díky kterým mohly být testy studijních předpokladů realizovány v elektronické podobě. Inovace zahrnovaly i úpravy v přihláškách a podporu pro přihlašování na termíny TSP. Agenda Správce souborů byla doplněna o Prohlížeč obrázků s rozšířenými funkcemi, E-kurzy získaly nové funkce v oblasti přihlašování a do Interaktivních osnov přibyl ukazatel “Nastudováno”. V důsledku rozmachu umělé inteligence byla vytvořena zcela nová sekce na Elportále (https://elportal.cz) reflektující aktuální trendy využití AI ve výuce.

Obchodní centrum bylo propojeno s Úřadovnou pro uzavírání smluv prostým podpisem a vznikla podpora pro online platby Google Pay, QR platby a okamžité platby bankovním převodem.

V oblasti spisové služby byla poskytována rozsáhlá podpora pro skenování studijních spisů a průběžně zaváděny nové agendy pro elektronizaci dokumentů a procesů. IS MU byl také průkopníkem v automatické konverzi elektronických dokumentů do listinné podoby, což z něj učinilo první instituci v ČR po České poště, která ji umožňuje. Dále byl realizován jmenný rejstřík a implementovány novinky v datových schránkách. Spisová služba byla navázána na Registr obyvatel ČR a byla umožněna automatizace digitálních úkonů v této službě pomocí Identity občana.

Designové změny směřující k uživatelské přívětivosti celého systému zahrnovaly např. poptávaný tmavý design IS MU včetně dalších volitelných motivů v tmavém prostředí a refaktorizaci uživatelského rozhraní aplikace Průzkumy.

Systém Pravydiplom.cz byl zpřístupněn v responzivním designu vhodném pro použití na mobilních zařízeních. V IS MU i systémech na odhalování plagiátů Theses.cz, Odevzdej.cz a Repozitar.cz byl završen vývoj nového algoritmu, který v roce 2023 získal cenu MUNI Innovation Award.

Pokračovaly další vývojové práce v agendách sloužících k hodnocení akademických a neakademických pracovníků. Portfolio elektronických školení v IS MU bylo významně rozšířeno např. o BOZP školení pro pregraduální studenty. V roce 2023 započaly práce na atestaci spisové služby, akreditaci Digitálního archivu MU a zajištění podpory pro archivní software Archivu MU.

Obr. 1: Graf využití Informačního systému za rok 2023*

O všech výše uvedených novinkách byli uživatelé informováni prostřednictvím Novinek a zajímavosti ze světa IS MU Novinek (přihlásit se k odběru novinek) či Deníčku.

Výroční zprávy z předchozích let jsou dostupné pro autentizované uživatele v IS MU → Systém → [Obecné] → [Výroční zprávy]. Neautentizovaní uživatele je naleznou v sekci Více o IS MU v dolním panelu úvodní stránky.


* Na vodorovné ose grafu jsou měsíce roku 2023 a na svislé ose je znázorněn počet otevřených stránek na is.muni.cz v příslušném měsíci. Zobrazují se pouze autentizované přístupy, a to po jednotlivých fakultách MU.

Not read yet0 commentspermalink
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12  ... 160 »