PEHSEM Hlavní směry ekonomického myšlení

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2006
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová
Rozvrh
Út 11:05–12:45 P104
Předpoklady
PEMIKI Mikroekonomie I || PEMIAI Microeconomics I
PEMIKI
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 81 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/81, pouze zareg.: 0/81, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/81
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní směry ekonomického myšlení (PEHSEM) Předmět podává ucelený výklad vývoje ekonomického myšlení do konce 19. století, s důrazem na proces zrodu a vývoje ekonomie. Cílem je vytvořit komplexní předpoklady pro pochopení základních souvislostí vývoje ekonomie, porozumění obsahu základních mezníků jako východiska pro pochopení proměn teorie ve 20. století. Základní okruhy předmětu tvoří: charakteristika a hlavní znaky ekonomického myšlení do nástupu klasické školy s důrazem na objasnění hospodářských a teoretických aspektů vývoje ekonomického myšlení. Obecná charakteristika učení klasické školy a klíčové postavení A. Smitha v procesu zrodu ekonomické vědy. Příčiny diferenciace v učení klasické školy. Hlavní směry kritiky v polovině 19. století a vznik alternativních ekonomických teorií. Vztah otevřených problémů učení klasické školy a marginalistické revoluce. Teorie mezní užitečnosti rakouské školy. Charakteristika a teoretický přínos neoklasicismu. Formování českého ekonomického myšlení 19. století. Forma zkoušky: písemná a ústní.
Literatura
  • FUCHS, Kamil a Ján LISÝ. Vývoj ekonomického myšlení do nástupu marginalistické revoluce. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, Ekonomicko-správní fakulta, 2003, 176 s. ISBN 80-210-3247-2. info
Metody hodnocení
Zkouška písemná a ústní
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008.