PVEKMA Culture and Mass Media Economy

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2007
Extent and Intensity
2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Lenka Jílková
Timetable
Wed 7:40–9:15 P304
  • Timetable of Seminar Groups:
PVEKMA/1: Wed 9:20–10:05 P304, S. Škarabelová
PVEKMA/2: Wed 10:15–11:00 P304, S. Škarabelová
Prerequisites
Veřejná ekonomie, Ekonomika veřejného sektoru, Ekonomika neziskových organizací, Marketing ve veřejném sektoru I.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Culture and Mass Media Economy (PVEKMA) The course has a specialising character. Its concept is based on the fact that students have already acquired the knowledge of the subject matter in Theory of the Public Sector, Economics of the Public Sector and Economics of Non-profit Organisations. Lectures are concerned with general topics related to culture and mass media economy, while the structure of seminars enables students to get to know individual cultural and mass media institutions in practice. In analysing typical cultural and mass media institutions, accent is put on their mission, role in society; specific character of the goods produced, context of the national economy; government policy concerning culture and mass media; their institutional structure and system of management; organization and management of individual institutions; possibilities of their multisource funding; their legal embodiment; current problems involved in transforming their legal and economic forms. All topics are interpreted in their development and documented by international comparisons. Examination form: written test and written seminar work.
Syllabus
  • Tématický plán přednášek 1. Zahájení výuky – základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Povinná a doporučená literatura. Předpoklady ke zkoušce. Kulturologie - objasnění pojmu kultura v různých pojetích. Význam kultury v životě jedince a společnosti. Antropologické pojetí kultury. Vliv kultury na rozvoj, kultivace a uchování lidského potenciálu. Kulturní sféra, kulturní činnosti a jejich členění. Oblasti a obory kultury. Kulturní proces, kulturní instituce, kulturní produkt, kulturní statek. Problematika úvah transformace ROPO a reformy veřejné správy v odvětví kultury. 2. Kulturní hodnota a její ocenění. Komerce a veřejný zájem v kultuře. Efektivnost v kultuře. Státní zásahy - ano či ne? Kulturní politika - objasnění a vymezení pojmu. Hlavní současné funkce a modely správy kultury v ČR a ve světě. Kulturní politika EU. 3. Právní formy organizací působících v odvětví kultury. Financování kulturních činností – obecně: zdroje alternativní, přímé i nepřímé; kulturní rozpočty na všech úrovních veřejné správy. Pravidla přidělování dotací. Kategorie výkonu a užitku. Multiplikační efekty dotací do kultury. Zdroje EU. Fundraising a marketing v kulturních organizacích. 4. Kulturní dědictví a památková péče v České republice – její vývoj po r. 1989, dodržování zákona o státní památkové péči. Ochrana movitého kulturního dědictví, muzea a galerie. Jejich vývoj po r. 1989 do současnosti. Současná situace. 5. Profesionální umění – hudební, výtvarné, literární, divadelní umění. Jejich vývoj po r. 1989 do současnosti. Současná situace. Místní, regionální a národnostní kultura. 6. Přednáška externisty – (RNDr. Jiří Plocek – hudebník a bývalý majitel soukromého hudebního vydavatelství GNOSSIS Brno) - Teorie a praxe soukromého hudebního vydavatelství, autorský zákon v praxi. 7. Masová kultura. Příčiny jejího vývoje, její postavení v dnešní společnosti. Způsoby financování masové kultury, její vyhlídky do budoucna. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. 8. Masmédia – televize, rozhlas, internet. Tisk jako prostředek masové komunikace. Budoucnost veřejnoprávních médií. Mediální manipulace a propaganda. Tématický plán seminářů 1. Návštěva vybrané kulturní instituce – divadla. 2. Půlsemestrální test + Návštěva vybrané kulturní instituce - muzea. 3. Návštěva vybrané kulturní instituce – hudební kluby. 4. Návštěva vybrané masmediální instituce. 5. Závěrečný kontrolní test
Literature
  • Bourdie, P. O televizi. 1. vyd. Brno: Doplněk 2002, ISBN 80-7239-122-4
  • Ruth Towse. A Handbook of Cultural Economics. 1th ed, Cheltenham (UK). Northampton (USA): Edward Elgar Publishing, 2003.494 s. ISBN 1 84064 338 2
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3
  • Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5
  • Krbová, J. Vybrané obory kultury a masmédií. Organizace, právní prostředí a financování. 1. vyd.Praha: VE 2002, ISBN 80-245-0287-9
  • ŠKARABELOVÁ, Simona and Jarmila NESHYBOVÁ. Ekonomika kultury a masmédií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 210 s. ISBN 9788021042674. info
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1st ed. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. info
  • HAMERNÍKOVÁ, Bojka. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995, 207 s. ISBN 8070798572. info
Assessment methods (in Czech)
Rozvržení předmětu 2/1 probíhá následovně: 8 přednášek po 3 hodinách + 4 semináře po 3 hodinách (mimo budovu ESF) + půlsemestrální a závěrečný kontrolní test v 7. a 13. týdnu
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2007/PVEKMA