PVEKSK Ekonomika vzdělávání

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Markéta Páleníková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Markéta Páleníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
Pá 8:30–10:05 P403
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVEKSK/1: Pá 11:05–11:50 P403, M. Páleníková
PVEKSK/2: Pá 10:15–11:00 P403, M. Páleníková
Předpoklady
Předpokladem úspěného absolvování předmětu je aktivní účast na seminářích a vykonání zkoušky, která má dvě části, písemnou a ústní.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 64 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/64, pouze zareg.: 0/64, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/64
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Mezi základní cíle kurzu se řadí: prohloubit znalosti studentů týkající se ekonomiky školství, především objasnit poslání, pravidla řízení a financování státních i nestátních škol všech stupňů v ČR lépe porozumět východiskům, stavu i trendům vývoje tohoto odvětví jako celku i jednotlivých jeho segmentů být odrazovým můstkem pro praxi například v některém z orgánů veřejné správy ve školství prohloubit znalosti z oblasti řízení a financování neziskových organizací obecně s ohledem na budoucnost České republiky jako součásti evropských struktur vést výuku v kontextu integračních procesů Studenti získají orientaci v problémech současného vzdělávacího systému, seznámí se s principy řízení, financování a kontroly tohoto systému a prohloubí a využijí své dřívějí znalosti ekonomiky neziskových organizací.
Osnova
  • 1. Úvod do ekonomiky školstva 2. Ekonomika školstva ako vedná disciplína. Predmet a metódy ekonomiky školstva. 3. Vzdelávanie ako službotvorný proces, trh práce a vzdelanie. 4. Postavenie a význam vzdelania vo verejnom sektore, štruktúra verejného sektora, vzdelanie ako verejný statok. 5. Verejná správa v školstve, školské zákony. 6. Regionálne školstvo. 7. Terciárne vzdelávanie. 8. Súkromné a cirkevné školstvo. 9. Kvalita a efektívnosť vo vzdelávaní. 10. Rozvoj vzdelávania v kontexte EU. 11. Prognózovanie rozvoja vzdelávania. Strategický management. 12. Kontrola v školstve.
Literatura
  • BENČO, J. Ekonómia vzdelávania. Bratislava: IRIS,
  • FRIEDL, A. kolské zákony (komentář). Praha:
  • 80-7317-010-8
  • MALACH, Antonín. Výzkum průběhu reformy veřejné správy v oblasti školství. In Vzdělávání a reforma veřejné správy 1.díl. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, s. 122-134. ISBN 80-210-2662-6. info
  • MALACH, Antonín. Vzdělávání a reforma veřejné správy 1. díl. Brno: Masaykova univerzita v Brně, 2001, 166 s. ISBN 80-210-2662-6. info
  • STIGLITZ, Joseph E. Ekonomie veřejného sektoru. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 661 s. ISBN 8071694541. info
Metody hodnocení
Předpokladem úspěného absolvování předmětu je aktivní účast na seminářích a vykonání zkouky, která má dvě části, písemnou a ústní. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008.