ESF:PHZAFI Základy filozofie - Informace o předmětu
PHZAFI Základy filozofie
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc. (přednášející)
Ing. Boris Janča (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová - Rozvrh
- Út 14:35–16:15 P101, Út 14:35–16:15 P102, Út 14:35–16:15 P106
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 541 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/541, pouze zareg.: 0/541, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/541
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF - Mateřské obory/plány
- Ekonomie (program ESF, M-EKT)
- Finanční podnikání (program ESF, B-HPS)
- Finanční podnikání (program ESF, M-HPS)
- Hospodářská politika (program ESF, M-HPS)
- Národní hospodářství (program ESF, B-HPS)
- Podnikové hospodářství (program ESF, B-EKM)
- Podnikové hospodářství (program ESF, M-EKM)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, B-HPS)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, M-HPS)
- Veřejná ekonomika (program ESF, B-HPS)
- Veřejná ekonomika (program ESF, M-HPS)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu tvoří čtyři tematických celky, z nichž první, tj. dějiny filosofie, je navázáním na výuku společensko-vědních předmětů na střední škole. Dalšími tematickými celky jsou autorem rozpracované součásti dnešní systematické filosofie: evoluční ontologie, evoluční gnoseologie, filosofie techniky. Druhá část, tj. evoluční ontologie, tvoří teoretické východisko pro interpretaci evoluční gnoseologie i filosofie techniky. Ve všech těchto částech se obecně srozumitelným způsobem ukazuje, co je příroda a přirozená evoluce, a co je vůči přírodě opoziční kultura (civilizace) a evoluce sociokulturní. Výklad, který vychází z poznatků a teorií současných systémových věd, objasňuje nejen proces přirozené a kulturní evoluce, ale také málo známý problém informace a ontické role informace v otevřených nelineárních systémech: tj. v systémech živých i kulturních. Také problém poznání je interpretován nejen tradičně, tj. jako získávání informace z vnějšího prostředí člověka, ale i evolučně ontologicky, tj. jako ontická procedura, jíž otevřené nelineární systémy získávají a využívají informaci pro vlastní růst a reprodukci. Část s názvem filosofie techniky interpretuje dvě linie technického vývoje (biotickou i abiotickou), problém evoluce techniky, konflikt biosféry a technosféry i málo známou abiotickou techniku zemědělskou a
informační.
Hlavní cíle kurzu jsou:
- osvojit si klasickou filosofickou tradici a hlavní problémy tradiční filosofie
- zvládnout evolučně ontologický koncept interpretace existenciálního konfliktu kultury s přírodou
- zvládnout problémy evoluční gnoseologie včetně problematiky ontické role poznání
- zvládnout problém filosofické interpretace techniky a technosféry kultivovat teoretické myšlení posluchačů - Osnova
- Tematický plán přednášek
- 1. Úvod
- 2. Co je filosofie, filosofické disciplíny, zvláštnost filosofické metody, vztah filosofie a vědy, filosofie a náboženství, filosofie a umění, filosofie a politiky
- 3. Filosofie antická, středověká a renesanční, hlavní školy, představitelé a problémy
- 4. Filosofie novověká, velké systémy 17.století, osvícenství, pozitivismus, anglický empirismus, německá klasická filosofie, filosofie marxistická a existenciální, filosofie jazyka, filosofie amerického pragmatismu, hermeneutika, analytická filosofie
- 5. Ontologie jako teorie bytí, historie a význam, ontologie řecká a středověká, ontologie mechanického materialismu, ontologie existenciální, kritická ontologie N. Hartmanna
- 6. Ontologie evoluční, obecná charakteristika, vztah bytí a dění, evoluce, dva ontické řády, dva typy ontické uspořádanosti
- 7. Ontologie evoluční, otevřené nelineární systémy, informace, ontická role informace
- 8. Kontrolní test
- 9. Evoluční gnoseologie, co je poznání, biologické a kulturní předpoklady poznání, jazyk jako fenomén kultury
- 10. Evoluční gnoseologie, poznání obyčejné a vědecké, ontická role poznání
- 11. Evoluční gnoseologie, problém pravdy, kritéria pravdy, problém kompatibility
- 12. Filosofie techniky, co je technika, dvě linie techniky, problém evoluce techniky
- 13. Filosofie techniky, technika produktivní, spotřební a informační, konflikt biosféry a technosféry.
- Literatura
- STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Edited by Petr Rezek, Translated by Miroslav Petříček - Karel Šprunk. Vyd 8., V KNA 2. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007, 653 s. ISBN 9788071952060. info
- ŠMAJS, Josef. Základy systematické filosofie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2006, 251 s. ISBN 8021041013. info
- ŠMAJS, Josef. Základy systematické filosofie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 255 s. Masarykova univerzita, 1. ISBN 80-210-3871-3. info
- ŠMAJS, Josef a Josef KROB. Evoluční ontologie. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 400 s. ISBN 80-210-3038-0. info
- ŠMAJS, Josef. Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. první. Brno: Jan Šabata, Doplněk, 2003, 117 s. ISBN 80-7239-152-6. URL info
- HAWKEN, Paul, Amory B. LOVINS a L. Hunter LOVINS. Přírodní kapitalismus : jak se rodí další průmyslová revoluce. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003, 476 s. ISBN 8020410783. info
- BLECHA, Ivan. Filosofie. 3. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 239 s. ISBN 80-7182-069-5. info
- Metody hodnocení
Průběžný písemný test obsahuje dvě otázky s časovým limitem na odpovědi čtvrt hodiny. Test je hodnocen klasifikační stupnicí prospěl – neprospěl. Student musí být v průběžném testu hodnocen „prospěl“, aby mohl absolvovat test závěrečný.
Závěrečný test obsahuje tři otázky s časovým limitem na odpovědi půl hodiny. Závěrečný test je hodnocen klasifikační stupnicí A až F.
Pokud student uspěje v písemném testu a chce si získanou známku zlepšit, je možné se přihlásit u vyučujícího k ústní zkoušce.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání jako je opisování, vynášení zadání testů, používání nedovolených pomůcek, jednání narušující průběh zkoušky a její objektivitu, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF.- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/PHZAFI