BPR_PROP Prostorové plánování v ČR a EU

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Tonev, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Tonev, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Tonev, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Čt 12:50–14:30 P303
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPR_PROP/01: Čt 14:35–15:20 P303, P. Tonev, L. Vojtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prostorové plánování se zabývá organizací obývaného prostoru, uspořádáním lidských aktivit a jejich vlivem na životní prostředí v nejširším smyslu (tedy včetně prostředí společenského). Cílem je vytvoření racionálnější územní organizace využití území a propojení mezi těmito typy využití tak, aby byly vyváženy požadavky na rozvoj s potřebami ochrany životního prostředí, a aby bylo dosaženo sociálních a ekonomických cílů. Posluchači jsou nejprve seznámeni s historií, současným stavem, orgány, nástroji, legislativním ukotvením a aktuálními problémy hlavních činností a oborů prostorového plánování v ČR. Poté jsou analogicky ve stručnější podobě probrána tatáž témata ve vztahu k EU, přičemž je věnována pozornost základním rozdílům. Tento přehled je doplněn podrobnější charakteristikou plánovacích systémů vybraných států (především EU15).

Na konci tohoto kurzu bude student schopen::
popsat vývoj a utváření systému prostorového (územního) plánování v ČR během 20. a na počátku 21. století a jakým způsobem řeší problémy rozvoje území;
porozumět problematice "politiky" prostorového/územního rozvoje, legislativy a hierarchie v evropském, národním, regionálním a lokálním měřítku;
charakterizovat metody a praxi prostorového plánování a jejich výstupy na všech hierarchických úrovních;
identifikovat tenze mezi politikou (záměry) a praxí prostorového plánování;
diskutovat roli klíčových hráčů při implemetaci plánů, včetně veřejnosti, státní správy, statutárních orgánů atd.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu, předmět studia, základní pojmy.
  • 2. Historie územního plánování se zaměřením na území ČR.
  • 3. Současná právní úprava územního plánování v ČR a její změny v posledních letech.
  • 4. _Orgány a nástroje územního plánování v ČR.
  • 5. Seznámení s územně plánovací praxí (exkurze na vybrané pracoviště - Magistrát města Brna, krajský úřad apod.).
  • 6. Vybrané problémy prostorového rozvoje (suburbanizace, urban sprawl atd.).
  • 7. Strategické plánování - historie, cíle a nástroje.
  • 8. Strategické plánovaní v ČR po roce 1989.
  • 9. Prostorové plánování v Evropě na nadnárodní úrovni – historie a významné dokumenty (Evropská charta regionálního-prostorového plánování, Evropské perspektivy územního rozvoje, Územní agenda EU atd.).
  • 10. Politiky EU s územním dopadem.
  • 11. Obecná charakteristika systémů prostorového plánování v členských zemích EU – kontext, principy, hierarchická struktura, nástroje.
  • 12. Charakteristika plánovacího systému ve vybraných zemích EU – Dánsko, Nizozemí, Francie, Belgie.
  • 13. Charakteristika plánovacího systému ve vybraných zemích EU – Německo, Rakousko, Slovensko.
Literatura
    doporučená literatura
  • MAIER, Karel. Územní plánování. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2004, 85 s. ISBN 8001022404. info
  • Politika územního rozvoje České republiky. Brno: Ústav územního rozvoje, 2008, 86 s. ISBN 9788087318041. info
  • Evropská komise. Kompendium Evropské unie o systémech politikách a zásadách územního plánování. (The EU compendium of spatial planning systems and policies). Překlad Jan Bína. Brno : Ústav územního rozvoje, 2000. 191 s.
  • Evropská komise. ESDP - Evropské perspektivy územního rozvoje. Směrem k vyváženému a trvale udržitelnému rozvoji území Evropské unie. (ESDP : European spatial development perspective : towards balanced and sustainable development).Překlad Ministerstvo pr
  • Evropská charta regionálního/prostorového plánování. In POSTRÁNECKÝ, Josef, VALIŠ, Karel. Vybrané úmluvy a základní dokumenty Rady Evropy a Evropské unie, Brno: MU v Brně, 1998. s. 93-102.
  • Územní agenda Evropské unie. Urbanismus a územní rozvoj. 2007, 10, 3, s. 5-11.
  • DÜHR, Stefanie, Claire COLOMB a Vincent NADIN. European spatial planning and territorial cooperation. 1st ed. London: Routledge, 2010, xxviii, 45. ISBN 9780203895290. info
    neurčeno
  • MAIER, Karel. Územní plánování a udržitelný rozvoj. 1. vyd. Praha: ABF, 2008, 100 s. ISBN 9788086905471. info
  • PERLÍN, Radim. Strategický plán mikroregionu. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2002, 52 s. ISBN 80-903093-0-5. info
  • BERMAN L., Norton a kol. Strategické plánování a ekonomický rozvoj. Moderní obec, 1999, č.3, příloha
  • DOLEŽAL, Jiří. Nový stavební zákon v teorii a praxi a předpisy související s poznámkami. Praha: Linde, 2006, 703 s. ISBN 8072016261. info
  • European spatial planning. Edited by Andreas Faludi. Cambridge, Mass.: Lincoln institute of land policy, 2002, xi, 235. ISBN 1558441530. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, diskuse, seminární práce/POT, tematické exkurze, prezentace odborníků v dané oblasti, autokorekční testy
Metody hodnocení
Hodnocení předmětu se skládá ze dvou komponent. První představuje seminární práce (rozsah cca 1500 slov, 25 % z celkového hodnocení předmětu) na schválené téma (vybranou obec/město). Smyslem se seznámení studentů s plánovací praxí na lokální úrovni.
Druhou částí je písemný test (otevřené otázky, 75 % hodnocení), který hodnotí znalosti a dovednosti získané ve výuce a schopnost jejich syntézy při zodpovězení otázek z problémových okruhů daného kurzu.
Minimum ke složení zkoušky je dosažení 60 % z celkového počtu bodů (seminární práce + test).
Účast na seminářích je povinná.
Informace učitele
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání (tj. držení taháku, opisování z taháku/od spolužáka, napovídání apod.) bude jeho zkouška ukončena a podle závažnosti přestupku ohodnocena známkou F, nebo FF, případně i FFF.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Ve školním roce 2012/2013 si předmět zapíší i studenti 3. ročníku oboru RRCR.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.