MKR_RAMM Regionální a městský marketing

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2022
Rozsah
Tutorial 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Soňa Raszková (přednášející)
doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Lucie Herbočková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Pá 18. 3. 16:00–19:50 P403, So 2. 4. 12:00–15:50 P403, So 14. 5. 12:00–15:50 P403
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s úlohou a významem regionálního a městského marketingu pro územní rozvoj. Budou zde analyzovány důvody vzniku a rozšíření tohoto v současnosti se nesmírně dynamicky vyvíjejícího oboru. Pozornost bude věnována také prvkům a procesům, které náleží do regionálního a městského marketingu. Vedle teoretických aspektů a souvislostí marketingu regionů a měst nebude opomenuto ani jeho praktické uplatnění, protože to se postupně stává neoddělitelnou součástí řízení měst a regionů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vysvětlit specifika městského a regionálního marketingu
- diskutovat vznik, vývoj a současné uplatnění této disciplíny
- analyzovat teritoriální marketing v praxi
- identifikovat nástroje, metody a přístupy pro teritoriální marketing typické
- popsat postavení teritoriálního marketingu v rámci územního rozvoje
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu teritoriální marketing.
  • 2. Stakeholdeři, marketingový mix, strategie, cílové skupiny.
  • 3. Marketing města, marketing regionu.
  • 4. Marketing městského ekosystému – lákání talentů, podpora podnikání a investiční příležitosti.
  • 5. Marketing instituce – aktéra regionálního rozvoje.
  • 6. Marketingová strategie města / regionu.
  • 7. Marketing aktivit v kultuře, životním prostředí a dalších oblastech.
  • 8. Webové stránky a sociální sítě a jejich role v dnešní společnosti.
  • 9. Vyhodnocení marketingu, měření.
Literatura
    povinná literatura
  • Ježek, J. (2011). Městský marketing - koncepty, aplikace, kritická analýza. Ekonomický časopis, roč. 59, č. 3, s. 243-258. ISSN 0013-3035.
  • Rumpel, P. (2002). Městský marketing jako koncept rozvoje města. Veřejná správa, roč. 2002, č. 29, příloha. ISSN 1213-6581.
  • Ježek, J., Rumpel, P., Slach, O. (2007). Marketingový management obcí, měst a regionů. Manuál pro potřeby praxe. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-294-1.
  • Ježková, R. (2011). Regionálny a mestský marketing. In Buček, M. a kol. (eds). Regionálny rozvoj. Novšie teoretické koncepcie. Bratislava: Ekonóm, s. 293-365. ISBN 978-80-225-3175-7.
    doporučená literatura
  • JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M. (1999). Marketing měst a obcí. Praha: Grada. ISBN 80-7169-750-8.
  • Eshuis, J., Klijn, H. E., Braun, E. (2014). Place marketing and citizen participation: branding as strategy to address the emotional dimension of policy making? International Review of Administrative Sciences, roč. 80, č. 1, s. 151-171. ISSN 0020-8523.
  • Vaňová, A., Vitálišová, K., Borseková, K. (2017). Place marketing. Banská Bystrica: Bellanium. ISBN 978-80-557-1312-0.
  • Ježek, J. (2015). Specifika městského marketingu a problémy s jeho politickým prosazením. Slovak Journal of Public Policy and Public Administration, roč.2, č. 1, s. 29-45. ISSN 1339-7826.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, J. G. (2005). City Branding: An effective assertion of identity or a transitory marketing trick? Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, roč. 96, č. 5, s. 506-514. ISSN 0040-747X.
  • Cleave, E., Arku, G., Sadler, R., Gilliland, J. (2016). The role of place branding in local and regional economic development: bridging the gap between policy and practicality. Regional Studies, Regional Science, roč. 3, č. 1, s. 207-228. ISSN 2168-1376.
  • Anholt, S. (2010). Definitions of place branding – Working towards a resolution. Place Branding and Public Diplomacy, roč. 6, s. 1-10. ISSN 1751-8059. DOI: 10.1057/pb.2010.3.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, J. G. (2005). City Branding: An effective assertion of identity or a transitory marketing trick? Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, roč. 96, č. 5, s. 506-514. ISSN 0040-747X.
  • Dinis, A. (2004). Territorial marketing: a useful tool for competitiveness of rural and peripheral areas. European Planning Studies, roč. 14, č. 1, s. 9-22. ISSN 1469-5944. DOI: 10.1080/09654310500339083.
  • Vaňová, A., Vitálišová, K., Borseková, K. (2017). Place marketing, public and non-profit marketing: Case studies. Banská Bystrica: Bellanium. ISBN 978-80-557-1313-7.
Výukové metody
Výuka probíhá především formou přednášek a tutoriálů. Předpokládá se průběžné samostudium. 3 bloky po 4 hodinách.
Metody hodnocení
V průběhu semestru lze získat max. 80 bodů. Pro úspěšné absolvování předmětu je potřebných alespoň 60 %. Za vytvoření a odevzdání seminární práce lze získat až 30 bodů. Písemná zkouška, která obsahuje testové otázky (až 50 bodů).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.