FI:P109 History of IT - Course Information
P109 History of IT and Trends in Computing
Faculty of InformaticsSpring 2002
- Extent and Intensity
- 2/0. 2 credit(s) (plus extra credits for completion). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Jan Kučera (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Ing. Jan Staudek, CSc.
Department of Computer Systems and Communications – Faculty of Informatics
Contact Person: Ing. Jan Kučera - Timetable
- Thu 11:00–12:50 D1
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Informatics (programme FI, B-IN)
- Informatics (programme FI, M-IN)
- Upper Secondary School Teacher Training in Informatics (programme FI, M-IN)
- Upper Secondary School Teacher Training in Informatics (programme FI, M-SS)
- Information Technology (programme FI, B-IN)
- Syllabus (in Czech)
- Prehistorie výpočetní techniky (od abaku k Babbageovi).
- První počítače.
- Proč se zabývat historií VT. Dříve užívané pojmy. Počítače 1. až 5. generace. Hardwarové a softwarové chápání pojmu generace. Rodiny počítačů. Počítače digitální, analogové a hybridní.
- Někdejší komponenty a přídavná zařízení počítačů. Dřívější pohled na základní části počítače. Druhy pamětí. Vnější paměti. V/V zařízení.
- Vzpomínky pamětníka na VT používanou u nás. První počítače v Československu. Jak se programovalo na LGP-30. Výzkumný ústav matematických strojů a jeho hlavní dítka. Rodina JSEP a SMEP.
- Od strojového kódu k programovacím jazykům. Jazyky, které zásadně ovlivnily další vývoj (Algol, Fortran, Cobol, Basic, PL/I, APL, Lisp, Simula, Pascal, C...)
- Operační systémy. Počítače bez operačního systému. Zárodky prvních OS. Komponenty moderních OS. Příklady některých OS.
- Vývojové trendy v hardwaru a softwaru. CISC/RISC, integrace, vztah HW/SW/OS, sítě a Internet, odklon od procedurálních jazyků(?)
- Počítače a společnost. Počítač: nástroj, partner nebo hrozba?
- Literature
- Communications of the A.C.M., Vol. 15 (1972), Nr. 7 (speciální číslo věnované historii IT)
- Communications of the A.C.M., Vol. 40 (1997), Nr. 2 (speciální číslo věnované výhledům do budoucnosti)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://fi.muni.cz/usr/jkucera/p109/
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fi/spring2002/P109