np1047 Pedagogical Practice II

Faculty of Sports Studies
Autumn 2012
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (lecturer)
Alena Marečková (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Supplier department: Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Prerequisites (in Czech)
np1029 Pedagogical Practices I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
After successful completion of the course the student is able to:;
 -orientation in the practical and theoretical field of secondary education;
Application-pedagogical-didactic knowledge into practice   ;
-work with school documentation in high school (catalog and personal notes, class information, class books, certificates, requests for excused from physical education, school record of accident, school curriculum, etc.) ;
-based on the theoretical-didactic, pedagogical and psychological knowledge, under the leadership training of teachers, to prepare and manage the various types of lessons and check your training and educational abilities and skills
Syllabus
  • 1. 2 weeks of continuous practice in secondary schools in place of residence;
  • 2. student teaches 14 teaching units of physical education;
  • 3. hospituje for a practice teacher;
  • 4. gaining experience in a separate management of the various types of teaching units;
  • 5. writing, preparing and planning curriculum;
  • 6. formulate educational goals;
  • 7. properly motivated pupils;
  • 8. choose appropriate organizational forms and methods of teaching, appropriate teaching materials, addressing disciplinary issues;
  • 9. working with basic educational documentation
Literature
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004th ed. Praha: ISV, 2004. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila and Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (Praha). Učební dokumenty pro gymnázia : učební plány, učební osnovy (denní studium, studium při zaměstnání) : osmiletý studijní cyklus : čtyřletý studijní cyklus. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 205 s. ISBN 80-7168-659-X. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín and Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • SKOPOVÁ, Marie and Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
  • ŠKOP, Václav and Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy (Didactics of thephysical education). 1st ed. Brno: Paido, 2002, 103 pp. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
  • [1] Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula and Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
Teaching methods
theoretical training and practical instruction
Assessment methods
-14 preparations for the teaching unit at a school in including cards, and remarked of set-ups,and remarked teacher training;
-teaching the required documentation;
-student evaluations of the continuous practice II;
-Agreement on implementation of the work  
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 2T.
The course is also listed under the following terms Autumn 2010, Autumn 2011.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2012/np1047