nk2002 Psychologie pro učitele

Fakulta sportovních studií
podzim 2015
Rozsah
7/7. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 25. 9. 17:00–18:30 B11/311, Pá 9. 10. 14:45–16:15 B11/311, Pá 13. 11. 16:15–18:30 B11/235
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2002/01: Pá 2. 10. 17:00–18:30 E34/203 - seminární místnost, Pá 23. 10. 11:45–13:15 B11/236, Pá 27. 11. 8:00–10:15 B11/206, M. Vičar
nk2002/02: Pá 2. 10. 18:30–20:00 E34/203 - seminární místnost, Pá 6. 11. 18:30–20:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 18. 12. 15:30–17:40 C15/207, M. Vičar
Předpoklady
(! np005 Společenské vědy V ) && !NOW( np005 Společenské vědy V )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty informacemi potřebnými pro pedagogickou praxi - vývojová psychologie, teorie učení a strategie efektivního učení, ožehavá témata jako šikana, stres učitele, odměny a tresty, aj.
Osnova
  • Otázky z vývojové psychologie.
  • Definice vývoje, periodizace vývoje, chrakteristika jednotlivých vývojových období od prenatálního až po stáří.
  • Problematika učení v jednotlivých obdobích.
  • Psychologie vyučování a výchovy - výchova, styly výchovy a výchovné metody.
  • Rizika některých výchovných metod.
  • Teorie učení, styly učení, podmínky pro učení.
  • Konstruktivismus a učení.
  • Psychologické aspekty učietlství, osobnostní kompetence učitele.
  • Specifika učitelství tělesné výchovy (osobnost učitele TV, role učitele TV, praktické dovednosti, postavení učitele TV ve škole, specifika hodnocení, motivace a specifické vztahy)
  • Komunikace s žákem a rodiči.
  • Zvládání třídy.
Literatura
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Vývojová psychologie. Brno, 2003, 84 s. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
Výukové metody
přednášky, samostudium
Metody hodnocení
Případová studie (písemná prezentace) Ústní zkouška 80% účast na seminářích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.