np2037 Integrativní speciální pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
Alena Marečková (pomocník)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 13:50–14:35 B11/311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2037/01: Út 19. 9. 8:50–10:20 C15/207, Út 3. 10. 8:50–10:20 C15/207, Út 17. 10. 8:50–10:20 C15/207, Út 31. 10. 8:50–10:20 C15/207, Út 14. 11. 8:50–10:20 C15/207, Út 28. 11. 8:50–10:20 C15/207, A. Skotáková
np2037/02: Út 26. 9. 8:50–10:20 C15/207, Út 10. 10. 8:50–10:20 C15/207, Út 24. 10. 8:50–10:20 C15/207, Út 7. 11. 8:50–10:20 C15/207, Út 21. 11. 8:50–10:20 C15/207, Út 5. 12. 8:50–10:20 C15/207, A. Skotáková
Předpoklady
student nesmí mít splněn předmět np 1037 nebo nk 1037
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je osvojit si základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení, možnostech vzdělávání.
Osnova
  • *Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. *Legislativa a integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace, kurikulární dokumenty, inkluze, individuální vzdělávací plán. *Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém. *Tělesné postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání,DMO, LMD. *Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání,Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. *Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení. *Zrakové postižení- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. * Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. * Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. * Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy. * Specifické poruchy učení- charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. * Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. *Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 159 s. ISBN 9788073151409. info
Výukové metody
Přednáška, praktický seminář. Součástí výuky budou i přednášky odborníků z praxe (na podzim 2016 podpořeno projektem FRMU). Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury KOntrola úkolů: v zápočtovém týdnu
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - aktivní účast na seminářích, vypracování semninární práce na dané téma, písemná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.