np2037 Integrativní speciální pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Alena Marečková (pomocník)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Čt 15:00–15:50 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2037/01: Po 9:00–9:50 E34/225 - seminární místnost, A. Skotáková
Předpoklady
Student musí splňovat předmět np 1037 nebo nk 1037.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je osvojit si základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení, o možnostech vzdělávání.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice jednotlivých typů postižení
- popsat jaké možnosti vzdělávání mají lidé se specifickými potřebami
- uchopit legislativní rámec inkluzivního vzdělávání včetně poradenského systému
- analyzovat možnosti inkluzivního vzdělávání poro jednotlivé druhy postižení
- navrhnout individuálně vzdělávací plán pro žáka se specifickými potřebami
- navrhnout možnosti pohybových a sportovních aktivit pro osoby s různým typem postižení v rámci inkluze i mimo ni
- aplikovat základy a principy komunikace s osobami se specifickými potřebami
Osnova
  • Speciální pedagogika – pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie
  • Legislativa a integrace – pojem, terminologie, formy a možnosti integrace, kurikulární dokumenty, inkluze, individuální vzdělávací plán
  • Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém
  • Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání, DMO, LMD
  • Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie
  • Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení
  • Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání
  • Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika
  • Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora
  • Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika, jednotlivé systémy
  • Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání
  • Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení
  • Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie
Literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 159 s. ISBN 9788073151409. info
Výukové metody
přednáška, praktický seminář; součástí výuky budou přednášky externích odborníků; úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury; kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu.
Metody hodnocení
požadavky k ukončení – aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na dané téma, písemná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.