nk2520 Pedagogika volného času I

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Tereza Gállová (cvičící)
Mgr. Kateřina Jakubcová (cvičící)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 9. 11. 15:30–17:10 B11/335, Pá 30. 11. 11:20–13:00 B11/335, Pá 14. 12. 10:30–13:00 B11/335
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2520/01: Pá 23. 11. 9:40–11:20 B11/335, Pá 7. 12. 13:00–14:40 B11/335, Pá 21. 12. 11:20–13:50 B11/335, V. Jůva
Předpoklady
Základy pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení odborné terminologie pedagogiky volného času; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky volného času; analýza volnočasové edukace všech věkových skupin.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- vysvětlit soudobé trendy pojetí volného času
- interpretovat výsledky empirických výzkumů volného času
- analyzovat nabídky volnočasových institucí
- vytvořit kvalitní volnočasové programy
Osnova
  • 01. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času
  • 02. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných
  • 03. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase
  • 04. Rodina a výchova dětí ve volném čase
  • 05. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině. Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase
  • 06. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase. Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži
  • 07. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže
  • 08. Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR
  • 09. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích
  • 10. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.). Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické apod.
  • 11. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
Literatura
    povinná literatura
  • Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti – čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
  • Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
    neurčeno
  • Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno : MU, 2011.
  • SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
  • HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003, 105 s. ISBN 8072901281. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 229 s. ISBN 80-7178-569-5. info
  • SMÉKAL, Vladimír a Mojmír VÁŽANSKÝ. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. info
Výukové metody
teoretická příprava, seminář, exkurze.
Metody hodnocení
přednáška, seminář, diskuse v hodině, samostatné studium základní literatury, tvorba projektu, písemný test, zápočet.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/~juva/PedVC.htm
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2020.