np2104 Pedagogika sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Tereza Gállová (cvičící)
Mgr. Kateřina Jakubcová (cvičící)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Út 25. 9. 17:00–18:40 B11/235, Út 9. 10. 17:00–18:40 B11/235, Út 23. 10. 17:00–18:40 B11/235, Út 6. 11. 17:00–18:40 B11/235, Út 20. 11. 17:00–18:40 B11/235, Út 4. 12. 17:00–18:40 B11/235
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2104/01: Út 18. 9. 17:00–18:40 B11/235, Út 2. 10. 17:00–18:40 B11/235, Út 16. 10. 17:00–18:40 B11/235, Út 30. 10. 17:00–18:40 B11/235, Út 13. 11. 17:00–18:40 B11/235, Út 27. 11. 17:00–18:40 B11/235, V. Jůva
Předpoklady
Základy sociálních věd.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:
- osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu
- porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu
- analýza sportovní edukace
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- vysvětlit soudobé trendy pojetí sportovní edukace
- interpretovat výsledky empirických výzkumů sportovní edukace
- analyzovat sportovní nabídky různých institucí
- vytvořit kvalitní program sportovní edukace
Osnova
  • 01. Vymezení a rysy sportovní edukace
  • 02. Prvky sportovně edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky, prostředky)
  • 03. Stručný přehled vzniku a vývoje pedagogiky sportu
  • 04. Pedagogika sportu v systému věd
  • 05. Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí (např. Slovensko, Německo, USA)
  • 06. Empirická a normativní koncepce pedagogiky sportu a jejich význam
  • 07. Metodologické problémy pedagogiky sportu. Výzkumné metody pedagogiky sportu
  • 08. Základní oblasti sportovní edukace z hlediska vzdělávacích institucí, věku, výkonnostní úrovně ad.
  • 09. Cíle, obsah a význam školního sportu. Školní sportovní kluby
  • 10. Edukační aspekty rekreačního sportu
  • 11. Pedagogické problémy soutěžního sportu. Duální kariéra
  • 12. Sportovní pedagog (učitel TV, trenér, cvičitel aj.) jako profese a semiprofese
  • 13. Vzdělávání sportovních pedagogů. Projekt AEHESIS
  • 14. Pedagogické kompetence sportovních pedagogů
  • 15. Cesta k trenérské profesi a její gradace
  • 16. Výzkumné nálezy a rysy úspěšných trenérů
  • 17. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci
  • 18. Sport a sociální edukace
  • 19. Aplikace pedagogických principů ve sportovní edukaci
  • 20. EU a sport – dokumenty a projekty (např. Evropský rok výchovy sportem – EYES 2004, Evropský týden sportu ad.)
Literatura
    povinná literatura
  • JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8.
    doporučená literatura
  • SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 250 s. ISBN 8024601567. info
  • JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • JŮVA, Vladimír. Sport a sociální edukace. In SEKOT, Aleš, Dušan LEŠKA a Jozef OBORNÝ. Sociální dimenze sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 211-239. ISBN 80-210-3581-1. info
  • JŮVA, Vladimír. Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu. In Sborník prací Fakulty sportovních studií. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 49-65. ISBN 80-210-4136-6. info
  • JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava : vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu : stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, zvláštnosti sportovní. Edited by Hana Válková - Antonín Rychtecký - Jiří Krauskopf. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009, 295 s. ISBN 9788090328099. info
Výukové metody
přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/uvod-do-pedagogiky-sportu/
Podrobnější informace dostupné z http://www.fsps.muni.cz/~juva/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.