n4132 Reflexe praxe 2

Fakulta sportovních studií
podzim 2021
Rozsah
60 hod. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Ondřej Janák, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
np4121 Reflexe praxe 1 || nk4121 Reflexe praxe 1
Splnění předmětů Pedagogická praxe 1 (n4120) a Reflexe praxe 1 (np4121/nk4121). Probíhá jako součást Pedagogické praxe 2 (n4130).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osobní a profesní rozvoj studentů pomocí prohloubení znalostí a dovedností v oblasti reflektivních a sebereflektivních metod a technik v průběhu/po skončení jejich pedagogické praxe. Dílčím cílem je rozvoj analytických a reflektivních kompetencí studenta.
Výstupy z učení
Student po absolvování tohoto předmětu dokáže: - na základě osvojených teoretických znalostí efektivně aplikovat reflektivní a sebereflektivní metody a techniky užívané v pedagogické praxi (ALACT model, analýza videozáznamu, kazuistika, deník praxe, reflektivní otázky, chronometráž, ...), - analyzovat a zhodnotit jejich prospěšnost pro jeho osobní a profesní rozvoj.
Osnova
  • Reflexe vyučovacích jednotek vedených PU.
  • Reflexe vyučovacích jednotek vedených jiným studentem.
  • Sebereflexe po vedení jednotlivých vyučovacích jednotek.
  • Analýza videozáznamu.
  • Kazuistika.
  • Vedení deníku praxe.
  • Vyplnění sebehodnotícího nástroje-dotazníku.
Literatura
    povinná literatura
  • Korthagen, F. (2012). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
    doporučená literatura
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020, iv, 217. ISBN 9788026109204. info
  • JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Petr NAJVAR, Libuše SAMKOVÁ, Lukáš ROKOS a Jan PETR. Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy. Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2020, roč. 30, č. 1, s. 5-31. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-1-5. URL info
  • JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Klára ULIČNÁ a Miroslav JANÍK. Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 154 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 42. ISBN 978-80-210-8304-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8305-2016. URL info
  • Teaching and learning from within : a core reflection approach to quality and inspiration in education. Edited by F. A. J. Korthagen - Younghee M. Kim - William L. Greene. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, xii, 212. ISBN 9780415522472. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR a František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 s. ISBN 978-80-210-6681-6. info
Výukové metody
Individuální práce studentů (výstupy), skupinová práce-konzultace, skupinová práce-diskuze, reflexe (rozbory, analýzy, závěrečná konzultace).
Metody hodnocení
Předložení reflektivního deníku, sebereflektivní analýza videozáznamu v rámci závěrečné konzultace. Podmínkou úspěšného absolvování je splnění všech úkolů v rámci předmětu Pedagogická praxe 2.
Navazující předměty
Informace učitele
https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2020/N4132
Inovace předmětu Reflexe praxe 2 proběhla v rámci projektu Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI), reg. č. p.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k četnosti výuky: paralelně s pedagogickou praxí II.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.