FSpS:np4117 Didaktika plaveckých sportů - Informace o předmětu
np4117 Didaktika plaveckých sportů
Fakulta sportovních studiípodzim 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michaela Bátorová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Cvrček (přednášející)
Mgr. Petr Cvrček (cvičící)
Mgr. Silvie Kodešová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Silvie Kodešová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np4117/UTVhl: Út 16. 9. až Út 9. 12. Út 10:00–11:40 B11/236, St 11:00–12:00 bazén TJ Tesla Lesná, kromě Út 23. 9., kromě Út 7. 10., kromě Út 21. 10., kromě Út 11. 11., kromě Út 25. 11., kromě Út 9. 12., M. Bátorová, P. Cvrček, S. Kodešová
np4117/02: Út 16. 9. až Út 9. 12. Út 10:00–11:40 B11/236, St 13:00–14:00 bazén TJ Tesla Lesná, kromě Út 23. 9., kromě Út 7. 10., kromě Út 21. 10., kromě Út 11. 11., kromě Út 25. 11., kromě Út 9. 12., M. Bátorová, P. Cvrček, S. Kodešová - Předpoklady
- bp4014 Plavání 2 || bk4014 Plavání 2 || bp2083 Plavání III || bk2083 || bp2036 Plavání II || bk2036 Plavání II &&BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)&& BOZP_OK(bozp_fsps_plav)
- základní plavecké dovednosti
- technika plaveckých způsobů prsa, znak, kraul a základy motýlku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, C-UTV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvoj teoretických znalostí a praktických dovedností studentů v oblasti didaktiky plavání. Student získá kompetence pro vedení výuky plavání napříč věkovými a výkonnostními kategoriemi, osvojí si základy analýzy plavecké techniky, plánování výukové jednotky a principy bezpečnosti a vodní záchrany. Důraz je kladen na uplatnění poznatků v pedagogické a trenérské praxi včetně práce s dětmi a osobami se specifickými potřebami.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- Charakterizovat základní plavecké způsoby a principy jejich výuky;
- Aplikovat zásady didaktiky a metodiky do plánování a vedení výuky plavání;
- Zkonstruovat výukovou jednotku dle věku, úrovně, specifik a počtu svěřenců;
- Analyzovat a hodnotit techniku plaveckého způsobu, identifikovat chyby a navrhnout možnosti jejich korekce;
- Demonstrovat správné provedení jednotlivých plaveckých způsobů včetně startů a obratů;
- Uplatnit základní prvky vodní záchrany v modelových situacích;
- Reflektovat vlastní pedagogickou činnost během odborné praxe ve výuce plavání. - Osnova
- Teoretické semináře – učebna (6 × 2 hod):
- Teoretické semináře budou zaměřeny na prezentace studentských projektů, jejichž cílem je analýza plavecké techniky a návrh metodických postupů ke korekci chyb zjištěných při praktické výuce.
- 1. Úvod do předmětu; technika a didaktika znaku;
- - Cíle a požadavky k absolvování předmětu.
- - Plánování vyučovací jednotky ve vodě
- - Základní plavecké dovednosti, odstranění strachu z vody a hry ve vodě;
- - Plavecká technika znaku (nohy, paže, souhra);
- - Metodika nácviku a výuky základních prvků znaku dle věku a specifik žáků;
- - Didaktické a technické chyby a možnosti jejich korekce;
- 2. Technika a didaktika kraulu
- - Plavecká technika kraulu (nohy, paže, dýchání, souhra).
- - Metodika nácviku a výuky kraulu dle věku a specifik žáků.
- - Didaktické a technické chyby a možnosti jejich korekce.
- 3. Technika a didaktika prsou
- - Výstup studentů – znak.
- - Plavecká technika prsou (nohy, paže, dýchání, souhra; plochá a vlnivá technika).
- - Metodika nácviku a výuky prsou dle věku a specifik žáků.
- - Didaktické a technické chyby a možnosti jejich korekce.
- 4. Technika a didaktika motýlku
- - Výstup studentů – kraul.
- - Plavecká technika motýlku (vlnění, paže, dýchání, souhra).
- - Metodika nácviku a výuky motýlku dle věku a specifik žáků.
- - Didaktické a technické chyby a možnosti jejich korekce.
- 5. Technika a didaktika startů a obrátek
- - Výstup studentů – prsa.
- - Technika startů a obrátek.
- - Metodika nácviku a výuky startů a obrátek dle věku a specifik žáků.
- - Didaktické a technické chyby a možnosti jejich korekce.
- 6. Vodní záchrana ve školní výuce plavání
- - Výstup studentů – motýlek.
- - Zásady bezpečnosti a vodní záchrany na bazénu, v tekoucí a otevřené vodě.
- - Vodní záchrana ve školní výuce dle věku a specifik žáků.
- Praktické semináře – bazén
- Praktické semináře probíhají formou simulačních scénářů s rozdělením rolí. Součástí je reflexe, videoanalýza plavecké techniky a návrh metodických postupů ke korekci chyb, jejichž výsledky studenti prezentují v teoretických seminářích.
- 1. Úvodní hodina – základní plavecké dovednosti
- 2. Znak – nohy
- 3. Znak – paže a souhra
- 4. Kraul – nohy
- 5. Kraul – paže a souhra
- 6. Prsa – nohy
- 7. Prsa - paže a souhra
- 8. Motýlek – nohy
- 9. Motýlek – souhra a paže
- 10. Starty a obrátky
- 11. Vodní záchrana ve výuce plavání
- 12. Specifika výuky para plavců a osob se zrakovým postižením
- Literatura
- povinná literatura
- BÁTOROVÁ, Michaela. Plavání studentů se specifickými potřebami : metodická příručka. Vydání první. V Brně: Vysoké učení technické, 2015, 221 stran. ISBN 9788021452107. info
- doporučená literatura
- MINAŘÍKOVÁ, Gabriela. Jak naučit děti plavat hladce, aneb, Plavání s Plavlem a Plavlínou. Praha: Swim Smooth, 2022. ISBN 978-80-11-00679-2.
- Didaktika plavání : vybrané kapitoly. Edited by Irena Čechovská - Tomáš Miler. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024, 305 stran. ISBN 9788024659220. URL info
- ČECHOVSKÁ, Irena; Daniel JURÁK a Jitka POKORNÁ. Plavání : pohybový trénink ve vodě. Třetí vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024, 89 stran. ISBN 9788024659213. info
- Hrajeme si na plavání. Edited by Tereza Chlebusová Kandráčová. [Bolatice]: Tereza Chlebusová Kandráčová, 2019, 165 stran. ISBN 9788027059768. info
- ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2008, 127 s. ISBN 9788024721545. info
- ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči : "plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí předškolního věku, hry a říkadla do vody. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 132 s. ISBN 8024702118. info
- ROZTOČIL, Tomáš a Jiří ŠVEC. Technika a didaktika plavání :(učební texty pro posluchače oboru tělesná výchova). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996, 71 s. ISBN 80-7041-613-0. info
- Výukové metody
- – Praktická výuka v bazénu realizovaná formou studentských výstupů podle modelových scénářů, doplněná sebereflexí a zpětnou vazbou od vyučujícího a spolužáků.
– Týmová projektová práce s rozdělením rolí (učitel, asistent, analytik, prezentující), zaměřená na přípravu, realizaci a analýzu výuky a plavecké techniky.
– Teoretické semináře orientované na didaktiku plavání, prezentaci studentských výstupů a využití moderních technologií (videoanalýza, senzory aj.) pro hodnocení a korekci techniky.
– Odborná praxe ve vybrané plavecké škole nebo klubu s aktivní účastí na výuce (1 hodina hospitační–náslechová, 1 hodina aktivní vedení). - Metody hodnocení
- Předmět je ukončen po splnění následujících požadavků:
– Úspěšné absolvování závěrečné zkoušky v E-learningu (minimálně 50 % správných odpovědí).
– Splnění docházky (maximálně 2 absence v teoretickém a 2 absence v praktickém semináři).
– Aktivní účast na odborné praxi ve výuce plavání (minimálně 2 hodiny: 1 hospitační-náslechová + 1 aktivní-vedení lekce).
– Odevzdání potvrzení o absolvované praxi (název organizace, jméno trenéra, podpis a razítko).
– Odevzdání stručné písemné sebereflexe z praxe.
– Aktivní účast na didaktických výstupech (odevzdání přípravy výuky za tým) a prezentace projektu na teoretickém semináři. - Náhradní absolvování
- Ve zvlášť odůvodněných případech může být předmět absolvován společně se studenty kombinovaného studia.
- Informace učitele
- Povolené jsou 2 neomluvená absence v praktickém a 2 absence v teoretickém semináři. Náhrada absence jen po domluvě s vyučujícím.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2025/np4117