FSpS:nk022 Pedagogická praxe souvislá I - Informace o předmětu
nk022 Pedagogická praxe I
Fakulta sportovních studiíjaro 2009
- Rozsah
- 14 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. - Předpoklady
- nk021 Úvod do pedagogické praxe
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (program FSpS, N-TV)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem pedagogické praxe souvislé I je seznámení s terénem základní školy a administrativní stránkou praxe (pedagogická dokumentace o žácích - katalogové listy, třídní výkaz, třídní kniha,žákovské knížky, vysvědčení, žádost o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu atd.), prohloubit si způsobilost analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces pomocí měření srdeční frekvence a chronometráže. Na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, připravit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek, ověřit si své vzdělávací a výchovné schopnosti a dovednosti.
- Osnova
- Student absolvuje v průběhu jarního semestru praxi na ZŠ dle vlastního výběru. Celkový počet odučených hodin TV je 8 a 4 hospitace v hodinách cvičného učitele, z toho ve 2 hospitačních hodinách provádí student měření srdeční frekvence a chronometráž. Student získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek. Učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku.
- Literatura
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- Metody hodnocení
- 8 příprav na vyučovací jednotky ve škole připomínkované cvičným učitelem včetně kartiček s průpravnou částí, měření srdeční frekvence a chronometráž, kladné hodnocení studenta na pedagogické praxi, dohody o provedení práce
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2009/nk022