FSpS:np2272 Zážitková pedagogika - Informace o předmětu
np2272 Zážitková pedagogika
Fakulta sportovních studiíjaro 2012
- Rozsah
- 0/1. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřený na nácvik a osvojení základních principů a metod zážitkové pedagogiky. Jeho účastníci se nejprve seznámí s teoretickými východisky a podstatou zážitkové pedagogiky jako metody práce s celou řadou cílových skupin, budou jim vysvětleny fenomény jako sociální klima skupiny, skupinová dynamika a koheze. V dalším průběhu kurzu se následně seznámí s mnoha technikami zážitkové pedagogiky a to prostřednictvím aplikace na sobě samých. Opomenuta nebude významná metodická reflexe zařazovaná na závěr jednotlivých technik. V další části kurzu zrealizují některé techniky sami účastníci, a to v bezpečném prostředí skupiny frekventantů, tedy ještě před tím než je budou moci aplikovat v bezprostřední pedagogické realitě. Za supervize samotných účastníků i lektorů jim bude poskytnuta zpětné vazba o způsobu jejich vedení a dojde k upevnění nabytých dovedností.
- Osnova
- Kurz bude obsahovat tato témata v těchto konkrétních blocích: Teoretický blok: Zážitková pedagogika jako metoda a forma výchovy, její východiska a principy. Práce se skupinou, klima skupiny, skupinová dynamika a koheze, stadia formování skupiny a způsoby jejího vedení. Příprava akce, práce v týmu, dramaturgie akce, volba technik a jejich typologie. Zážitkový blok: Seznamovací techniky, icebreakers a warm-up techniky, techniky zážitkové pedagogiky v rovině já skrze sebe sama, techniky zážitkové pedagogiky v rovině já skrze druhého, techniky zážitkové pedagogiky v rovině já jako člen skupiny, metodická reflexe v rovině já jako pozorovatel skupinového dění, metodická reflexe v rovině já jako supervizor. Nácvikový blok: Nácviky jednotlivých technik samotnými účastníky kurzu a jejich supervize jak z pozice účastníků samých, tak v rovině supervize lektory kurzu. Struktura kurzu: -úvodní informační setkání -volba tématu kurzu -práce s dramaturgií kurzu -práce s dramaturgií kurzu II. -volba aktivit zkušenostního učení -příprava a realizace setkání s účastníky kurzu -příprava kurzového zázemí -realizace kurzu zážitkové pedagogiky -reflexe a hodnocení kurzu
- Literatura
- BARTON, Bob. Safety, risk and adventure in outdoor activities. 1st pub. London: Paul Chapman publishing, 2007, 189 s. ISBN 9781412920780. info
- BUNTING, Camille J. Interdisciplinary teaching through outdoor education. Champaign: Human Kinetics, 2006, xii, 243. ISBN 0736055029. info
- GILBERTSON, Ken. Outdoor education : methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics, 2006, ix, 214. ISBN 0736047093. info
- SVATOŠ, Vladimír a Petr LEBEDA. Outdoor trénink : pro manažery a firemní týmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 192 s. ISBN 8024703181. URL info
- MARTIN, Andy, Daniel FRANC a Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ. Outdoor and experiential learning : an holistic and creative approach to programme design. London: Gower, 2004, xv, 198. ISBN 056608628X. info
- Výukové metody
- Typ výuky: Skupinová diskuze, individuální konzultace, projektová práce
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení: Aktivní účast
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2012/np2272