nk2004 Didactics of Physical Education

Faculty of Sports Studies
Spring 2013
Extent and Intensity
7/7. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Supplier department: Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Timetable
Fri 22. 3. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, Fri 29. 3. 9:00–10:00 B11/236, Fri 19. 4. 13:00–14:00 B11/236, Fri 26. 4. 18:00–19:00 B11/236, Fri 3. 5. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, 18:00–19:00 E34/203 - seminární místnost, Fri 10. 5. 14:00–15:00 B11/236, 17:00–18:00 B11/236, Fri 17. 5. 8:00–9:00 E34/225 - seminární místnost, 11:00–12:00 B11/236
  • Timetable of Seminar Groups:
nk2004/1: Fri 19. 4. 14:00–15:00 B11/236, Fri 26. 4. 19:00–20:00 B11/236, Fri 3. 5. 19:00–20:00 E34/203 - seminární místnost, Fri 10. 5. 18:00–19:00 B11/236, Fri 17. 5. 12:00–13:00 B11/236, Š. Maleňáková
nk2004/2: Fri 22. 3. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Fri 29. 3. 10:00–11:00 B11/236, Fri 3. 5. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Fri 10. 5. 15:00–16:00 B11/236, Fri 17. 5. 9:00–10:00 E34/225 - seminární místnost, Š. Maleňáková
Prerequisites
(! np011 Kinanthropology ) && ! NOW ( np011 Kinanthropology )
Basic knowledge of subject didactics of physical education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course the student will be able to:;

- Understand the didactics of physical education in relation to other scientific disciplines;
- Interpret the historical development of school physical education in relation to changes in the curriculum;
- Explain the importance of curricular reform and use information to create educational programs;
- Understand the current concept of school physical education; - To focus in the educational process;
- Based on the knowledge to understand the role of teachers in the teaching process;
- Applying teaching styles, practices, methods and principles in the teaching process;
- Understand the student as a subject and object of education;
- Able to plan, evaluate and conduct educational unit of physical education and follow safety rules in school physical education;
Syllabus
  • 1. Development of physical education in our schools;
  • 2. Methodology of Physical Education;
  • 3. Research in didactics of physical education;
  • 4. Reform of Education;
  • 5. The reform of the curriculum and the curricula;
  • 6. RVP and ŠVP;
  • 7. The current concept of school physical education;
  • 8. Education as a process;
  • 9. Edukant - periodization of development, physical fitness - physical abilities and skills;
  • 10. Edukant - motivation to learn;
  • 11. Educator - personality, abilities, skills, competencies, typology;
  • 12. Educator - teaching methods, styles, techniques, principles,
  • 13. The objectives of the school TV;
  • 14. Terms and school TV content;
  • 15. Planning, evaluation and classification in physical education;
  • 16. Organizational forms and safety in physical education;
Literature
    recommended literature
  • Rychtecký, A., Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 171 s.
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy (Didactics of Physical Education). 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 pp. 48822/FSpS-2/09-17/99. ISBN 978-80-210-4936-9. info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 98 pp. URL info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula and Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2004, 208 s. ISBN 80-86642-14-3. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
Teaching methods
1. Theoretical training seminar;
2. Presentation of students;
3. Group discussion;
4. Home preparation - interactive curriculum;
Assessment methods
Rated Notebook;

- PowerPoint presentation;
- Homework;
- Attendance;
- Output written test for the oral test;
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2013/nk2004