FSpS:np2428 Aplikovaná psychomotorika - Informace o předmětu
np2428 Aplikovaná psychomotorika
Fakulta sportovních studiíjaro 2016
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- Aktivní účast v seminářích; příprava a realizace jedné pohybové aktivity se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu (senioři, zrakové, sluchové či pohybové postižení, ADHD, aj.).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: - porozumět možnostem využití psychomotorických a dalších netradičních aktivit u jedinců se speciálními potřebami či u osob s postižením, - zařazovat alternativní pohybové aktivity do hodin tělesné výchovy / volnočasových pohybových programů, včetně zvládání integrovaných jedinců, - sestavit plán pohybové lekce aplikovaných pohybových aktivit s prvky psychomotoriky, žonglování, rytmických aktivit, pohybových her, aj. a přizpůsobit jej specifickým požadavkům konkrétní cílové skupiny.
- Osnova
- • Psychomotorika a její postavení v oblasti aplikovaných pohybových aktivit pro jednotlivé věkové skupiny. • Psychomotorická cvičení a hry vhodné pro jedince se speciálními potřebami – s tělesným postižením. • Psychomotorická cvičení a hry vhodné pro jedince se speciálními potřebami – se zrakovým postižením. • Psychomotorická cvičení a hry vhodné pro jedince se speciálními potřebami – se sluchovým postižením. • Psychomotorická cvičení a hry vhodné pro jedince se speciálními potřebami - s mentálním postižením. • Psychomotorická cvičení a hry vhodné pro jedince s ADHD. • Ukázka plánu pohybové lekce aplikovaných pohybových aktivit s prvky psychomotoriky, žonglování, aj. ve vztahu k cílové skupině. • Ukázky pohybových aktivit se zaměřením na cílovou skupinu s následnou analýzou – tělesné postižení. • Ukázky pohybových aktivit se zaměřením na cílovou skupinu s následnou analýzou – zrakové postižení. • Ukázky pohybových aktivit se zaměřením na cílovou skupinu s následnou analýzou – sluchové postižení. • Ukázky pohybových aktivit se zaměřením na cílovou skupinu s následnou analýzou – mentální postižení. • Ukázky pohybových aktivit se zaměřením na cílovou skupinu s následnou analýzou – senioři.
- Literatura
- Kasser, S.L.; Lytle, R.K. (2013). Inclusive Physical Activity. Champign, IL: Human Kinetics.
- Borová, B. (2001). Míče, míčky a hry s nimi. Praha, Česko: Portál.
- Adamírová, J. (2006). Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha, Česko: ČASPV.
- Dvořáková, H. (1995). Cvičíme a hrajeme si. Olomouc, Česko: Hanex.
- Winnick, J.P. (2010). Adapted Physical Education and Sport. Champign, IL: Human Kinetics.
- Zimmer, R. (2006). Handbuch der Psychomotorik. Freiburg, Německo: Herder.
- Blahutková, M., Klenková, J., Zichová, D. (2005). Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno, Česko: MU.
- Davis, R.W. (2002). Teaching Disability Sport. A Guide for Physical Educators. Champign, IL: Human Kinetics.
- Mazal, F. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc, Česko: Hanex.
- Zimmerová, R. et al. (2001). Netradiční sportovní činnosti: Náměty a metody pro školu i volný čas. Praha, Česko: Portál
- Hermová, S. (1997). Psychomotorické hry. Praha, Česko: Portál.
- Trávníková, D. (2008) Žonglování. Brno, Česko: MU.
- Blahutková, M. (2007). Psychomotorika. Brno, Česko: MU.
- Výukové metody
- praktický seminář
- Metody hodnocení
- aktivní účast na praktických cvičeních
prezentace vybrané pohybové aktivity se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2016/np2428