np2428 Aplikovaná psychomotorika

Fakulta sportovních studií
jaro 2016
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
Aktivní účast v seminářích; příprava a realizace jedné pohybové aktivity se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu (senioři, zrakové, sluchové či pohybové postižení, ADHD, aj.).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: - porozumět možnostem využití psychomotorických a dalších netradičních aktivit u jedinců se speciálními potřebami či u osob s postižením, - zařazovat alternativní pohybové aktivity do hodin tělesné výchovy / volnočasových pohybových programů, včetně zvládání integrovaných jedinců, - sestavit plán pohybové lekce aplikovaných pohybových aktivit s prvky psychomotoriky, žonglování, rytmických aktivit, pohybových her, aj. a přizpůsobit jej specifickým požadavkům konkrétní cílové skupiny.
Osnova
  • • Psychomotorika a její postavení v oblasti aplikovaných pohybových aktivit pro jednotlivé věkové skupiny. • Psychomotorická cvičení a hry vhodné pro jedince se speciálními potřebami – s tělesným postižením. • Psychomotorická cvičení a hry vhodné pro jedince se speciálními potřebami – se zrakovým postižením. • Psychomotorická cvičení a hry vhodné pro jedince se speciálními potřebami – se sluchovým postižením. • Psychomotorická cvičení a hry vhodné pro jedince se speciálními potřebami - s mentálním postižením. • Psychomotorická cvičení a hry vhodné pro jedince s ADHD. • Ukázka plánu pohybové lekce aplikovaných pohybových aktivit s prvky psychomotoriky, žonglování, aj. ve vztahu k cílové skupině. • Ukázky pohybových aktivit se zaměřením na cílovou skupinu s následnou analýzou – tělesné postižení. • Ukázky pohybových aktivit se zaměřením na cílovou skupinu s následnou analýzou – zrakové postižení. • Ukázky pohybových aktivit se zaměřením na cílovou skupinu s následnou analýzou – sluchové postižení. • Ukázky pohybových aktivit se zaměřením na cílovou skupinu s následnou analýzou – mentální postižení. • Ukázky pohybových aktivit se zaměřením na cílovou skupinu s následnou analýzou – senioři.
Literatura
  • Kasser, S.L.; Lytle, R.K. (2013). Inclusive Physical Activity. Champign, IL: Human Kinetics.
  • Borová, B. (2001). Míče, míčky a hry s nimi. Praha, Česko: Portál.
  • Adamírová, J. (2006). Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha, Česko: ČASPV.
  • Dvořáková, H. (1995). Cvičíme a hrajeme si. Olomouc, Česko: Hanex.
  • Winnick, J.P. (2010). Adapted Physical Education and Sport. Champign, IL: Human Kinetics.
  • Zimmer, R. (2006). Handbuch der Psychomotorik. Freiburg, Německo: Herder.
  • Blahutková, M., Klenková, J., Zichová, D. (2005). Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno, Česko: MU.
  • Davis, R.W. (2002). Teaching Disability Sport. A Guide for Physical Educators. Champign, IL: Human Kinetics.
  • Mazal, F. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc, Česko: Hanex.
  • Zimmerová, R. et al. (2001). Netradiční sportovní činnosti: Náměty a metody pro školu i volný čas. Praha, Česko: Portál
  • Hermová, S. (1997). Psychomotorické hry. Praha, Česko: Portál.
  • Trávníková, D. (2008) Žonglování. Brno, Česko: MU.
  • Blahutková, M. (2007). Psychomotorika. Brno, Česko: MU.
Výukové metody
praktický seminář
Metody hodnocení
aktivní účast na praktických cvičeních
prezentace vybrané pohybové aktivity se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.