CORE150 Koučovací minimum

Fakulta sportovních studií
jaro 2026
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Radek Šíp (cvičící)
Garance
Mgr. Radek Šíp
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
TYP_STUDIA(BM) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Cíle předmětu
Kurz CORE150 Koučovací minimum je zaměřen na poskytnutí základních znalostí a praktických dovedností v oblasti koučování. Studenti se seznámí s klíčovými principy a technikami koučování, včetně stanovování cílů, efektivní komunikace, práce s reflexí a aplikace koučovacích otázek. Kurz staví na metodologických základech modelů SMART a G.R.O.W., které jsou široce využívané v profesionální koučovací praxi. Specifickým cílem je naučit studenty aplikovat získané znalosti nejen v profesním kontextu, ale i pro osobní rozvoj a efektivní plánování. Kurz je určen studentům napříč obory a rozvíjí přenositelné dovednosti, které jsou využitelné v různých prostředích. Kurz navazuje na obecné rozvojové předměty a přispívá k budování mezioborových kompetencí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: Popsat klíčové principy koučování, jeho etiku a rozdíly od jiných metod rozvoje.
Aplikovat model G.R.O.W. a metodu SMART při stanovování a strukturování cílů.
Vést koučovací rozhovor a používat efektivní koučovací otázky.
Identifikovat a analyzovat zpětnou vazbu v procesu koučování.
Implementovat principy sebekoučinku v osobním i profesním rozvoji.
Osnova
  • Úvod do koučování: základní principy, etika a rozdíly mezi koučováním a jinými rozvojovými metodami.
  • Model G.R.O.W. a jeho aplikace v koučovacím procesu.
  • Metoda SMART: stanovování a práce s cíli.
  • Koučovací otázky: struktura, formulace a praktické použití.
  • Vedení koučovacího rozhovoru: praktická cvičení a zpětná vazba.
  • Sebekoučink: práce na osobním rozvoji.
  • Koučování týmů a skupin: specifika a techniky.
  • Monitorování změn: sledování pokroku a reflexe.
Literatura
  • CRKALOVÁ, Anna a Norbert RIETHOF. Cesta světem koučování : průvodce pro paxi. 2. aktualizované vydání. Osnice: Ekopress, 2024, 324 stran. ISBN 9788087865880. info
  • WHITMORE, John. Koučování : rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti : metoda transpersonálního koučování. Translated by Aleš Lisa. 4. doplněné a přepracovan. Praha: Management Press, 2019, 243 stran. ISBN 9788072615599. info
Výukové metody
Formy výuky: teoretická příprava, interaktivní semináře, praktická cvičení, domácí úkoly.
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni na základě: Aktivní účasti na seminářích (minimálně 80% účast). Odevzdání dvou písemných reflexí na zadaná témata (celkem 20 bodů). Praktického vedení koučovacího rozhovoru. Závěrečného písemného testu zaměřeného na teoretické znalosti.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.