b5110 Pohybová příprava 1

Fakulta sportovních studií
jaro 2026
Rozsah
0/3/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Martina Bernaciková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (cvičící)
Mgr. Tomáš Vencúrik, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Michal Hrubý, PhD.
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Studující nemá zdravotní překážky k vykonávání pohybové aktivity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studující se základy pohybové přípravy u sportujících dětí především předškolního a mladšího školního věku (3-10 let).
Výstupy z učení
Studující bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět důležitosti a principům pohybové přípravy před sportovním výkonem;
- rozumět základním principům motorického učení a jeho fázím;
- správně rozcvičit svaly a klouby pomocí různých cvičebních metod a technik;
- navrhnout a sestavit tréninkovou jednotku zahrnující zahřátí, hlavní část a protažení;
- využívat vhodné didaktické principy;
- mít přehled o jednotlivých druzích pohybových her, porozumí jejich možnému využití v praxi, bude umět použít jednotlivé hry v průpravné i hlavní časti tréninkové jednotky;
- použít různé pohybové hry a cvičení, která pomáhají rozvíjet koordinaci, kondici, a základní lidské motorické dovednosti;
- aplikovat zásady bezpečnosti a prevence zranění během pohybové přípravy a tréninku (vhodný výběr cviků, využití principu přiměřeného zatížení, specifičnosti apod.);
- rozpoznat a popsat základní pohybové vzorce a chyby v jejich provedení, bude schopen je názorně demonstrovat a korigovat u druhé osoby;
- využít moderních tréninkových pomůcek.
Osnova
  • 1. Pohybová příprava (úvod), principy motorického učení, LTAD u dětí v předškolním a mladším školním věku.
  • 2. Formy a metody přípravy (rozcvičení) před sportovním výkonem (pohybové hry, koordinační cvičení u dětí v předškolním a mladším školním věku.
  • 3. Formy a metody zklidnění organizmu po sportovním výkonu u dětí v předškolním a mladším školním věku.
  • 4. Rozvoj pohybových schopností (koordinační schopnosti, kondiční schopnosti) a základních motorických dovedností (chůze, běh, dřep, manipulace s míčem, skok, lezení, pád, kop ...) u dětí v předškolním a mladším školním věku.
  • 5. Aplikace pohybových her dle zaměření na oblast lidské motoriky u dětí v předškolním a mladším školním věku.
  • 6. Prevence poranění a nadměrného zatížení v dalších etapách sportovní přípravy bude kladen důraz na zařazování cviků rozvíjející propriocepci a zpevňování trupu.
Literatura
  • ZUMR, Tomáš. Kondiční příprava dětí a mládeže : zásobník cviků s moderními pomůckami. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2019, 158 stran. ISBN 9788027120659. info
  • Strength and conditioning for young athletes : science and application. Edited by Rhodri S. Lloyd - Jon L. Oliver. Second Edition. New York: Routledge, 2019, xxv, 387. ISBN 9780815361831. info
  • COLLINS, David a Aine MACNAMARA. Talent development : a practitioner guide. New York, NY: Routledge, 2018, xvi, 208. ISBN 9781138672536. info
  • BOMPA, Tudor O. a Michael CARRERA. Conditioning young athletes. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2015, viii, 296. ISBN 9781492503095. info
  • MAZAL, Ferdinand. Hry a hraní pohledem ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007, 394 s. ISBN 9788085783773. info
  • KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 109 s. ISBN 8024716364. info
Výukové metody
Praktická výuka formou seminářů vedených interaktivním způsobem, kdy se na obsahu výuky do značné míry podílejí sami studující. Studující budou mít teoretickou oporu v interaktivní osnově předmětu.

Přímá výuka:
- aktivní podíl studujícího na výuce: představení výsledků samostudia a domácí práce;
- skupinová výuka: studující budou ve výuce plnit praktické úkoly a pracovat v rámci skupin;
- projektově orientovaná výuka: příprava jednotky v souladu s metodickými doporučeními.

Nepřímá výuka:
- navrhnout a sestavit zásobník pohybových her;
- navrhnout a sestavit konkrétní tréninkovou jednotku se zaměřením na rozvoj základních oblastí lidské motoriky u dětí předškolního a mladšího školního věku (semestrální projekt);
- vzájemné hodnocení semestrálního projektu;

Ze seminární výuky vzniká portfolio, které slouží jako podklad pro úspěšné ukončení předmětu a pro budoucí práci s malými dětmi.
Metody hodnocení
1. Aktivní účast na seminářích (povoleny 2 absence).
2. Prezentace a praktická ukázka pohybových cvičení a her;
3. Závěrečný projekt týkající se pohybové přípravy se zaměřením na základní oblasti lidské motoriky;
4. Absolvování Vzájemného hodnocení semestrálního projektu.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2026/b5110