ZURn6201 Etika a normativní teorie médií

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Vojtěch Dvořák (cvičící)
Matěj Richtr (cvičící)
Mgr. Veronika Verešová (cvičící)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 18:00–19:40 U53
Předpoklady
TYP_STUDIA(MN)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je úvodním kurzem etiky médií založené na konceptu normativních teorií médií. Studující se seznámí s těmito teoretickými východisky na pomezí sociologie médií a profesní etiky, porozumí jejich vztahu k axiologii (hodnotovému zakotvení etiky médií) a na vybraných případech budou testovat jejich aplikaci. Kurz vede studující k tomu, aby normativní teorie aplikovali v oboru profesní etiky pomocí některé z dominantních etických teorií, s nimiž se seznámí (deontologie, konsekvencialismus, etika ctnosti). Zvláštní prostor je věnovat kritické analýze případových studií a práce s aktuálním materiálem.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Vyjmenovat a definovat normativní teorie médií
- Popsat a vysvětlit dominantní etické teorie
- Samostatně analyzovat případovou studii s využitím normativních teorií médií a etických teorií
- Na základě analýzy konkrétního případu navrhnout alternativní řešení, které by byly v souladu se zvolenými etickými teoriemi na vybraném axiologickém základě
Osnova
  • 1. Úvodní hodina – vztah mediální teorie a etiky médií
  • 2. Normativní teorie médií
  • 3. Axiologie médií
  • 4. Aplikovaná etika jako normativní disciplína, etika médií a její východiska
  • 5. Deontologie
  • 6. Konsekvencialismus
  • 7. Etika ctnosti
  • 8. Kazuistika – žurnalistika
  • 9. Kazuistika – nová média
  • 10. Kazuistika – mediální průmysly
Literatura
  • ANZENBACHER, Arno. Einführung in die Ethik (Orig.) : Úvod do etiky [Anzenbacher, 1994] : Úvod do etiky [Anzenbacher, 2001]. info
  • WHITE, Robert A. Normative Theories of the Media: Journalism in Democratic Societies. Urbana – Chicago: University of Illionis Press, 2009.
  • Handbuch Medienethik. Edited by Christian Schicha - Carsten Brosda. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2010, 580 s. ISBN 9783531158228. info
  • Media ethics. Edited by Matthew Kieran. 1st pub. London: Routledge, 1998, xv, 187. ISBN 0415168384. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, četba, samostatná prezentace
Metody hodnocení
Docházka, aktivní účast v seminární práci, četba, závěrečný test, kolokvium (rozprava)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ZURn6201