PSY737 Úvod do individuální psychologie

Fakulta sociálních studií
podzim 2004
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D.
Rozvrh
So 16. 10. 12:00–13:40 G22, So 13. 11. 12:00–13:40 G22, So 11. 12. 12:00–13:40 G22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem programu je seznámit posluchače s principy individuální psychologie Alfreda Adlera a možnostmi jejich aplikace v praxi. Především je zaměřen na efektivní komunikaci a spolupráci mezi dospělými a dětmi, ať už se jedná o učitele a žáka, rodiče a jeho dítě, sociálního pracovníka a jeho svěřence nebo jiné vztahy. Mezi jednotlivé okruhy patří motivace a cíle chování, intervenční a preventivní techniky demokratického vedení, vytváření a udržování pozitivních vztahů a respektu.
Osnova
  • 1. KONZULTACE 27.9. 2003 - Východiska a principy individuální psychologie. Principy dodávání odvahy
  • 1. týden Číst: Dreikursová-Fergusonová: Adlerovská teorie -úvod do individuální psychologie
  • 2. týden Číst: Volná: Umění dodávání odvahy Dinkmeyer & Eckstein - kapitola 1
  • 3. týden Vypracovat esej (60 řádků) na téma: Dodávání odvahy
  • 4. týden Nejpozději do pátku 17.10. 2003 odeslat esej
  • 5. týden Opakování: Principy IP, dodávání odvahy. Nejpozději do 24.10.03 zpětná vazba na vás esej
  • 2. KONZULTACE 25.10.2003 - Čtyři cíle nevhodného chování
  • 6. týden Číst: Petrovská: Pohled individuální psychologie na motivaci chování - pracovní text
  • 7. týden Číst: Dreikurs, R & Grey,L - Logické dôsledky, kap. 1 - 2
  • 8. týden Číst: Dreikurs, R & Grey,L - Logické dôsledky, kap. 3 - 4
  • 9. týden Číst: Dreikurs, R & Grey,L - Logické dôsledky, druhá část
  • 10. týden Opakování: 4 cíle nevhodného chování, logické důsledky
  • 3. KONZULTACE 6.12. 2003 - životní úkoly, rodinná konstelace
  • 11. týden Číst: Petrovská: Životní úkoly - pracovní text Petrovská: Rodinná konstelace - pracovní text
  • 12. týden Vypracovat esej (90 řádků) na téma: Individuální psychologie v praxi
  • 13. týden Opakování. Nejpozději do 9.1.2004 odeslat esej
Literatura
  • DINKMEYER, Don a Gary D. MCKAY. Efektivní výchova krok za krokem (Přid.) : STEP : efektivní výchova krok za krokem. info
  • STEP - systematic training for efective parenting : the parent's handbook (Orig.) : STEP : efektivní výchova krok za krokem. info
  • LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 223 s. ISBN 80-7178-152-5. info
  • DREIKURS, Rudolf a Loren GREY. The New Approach to Discipline - Logical Consequences [Logické dosledky - Praktická príručka ako naučiť deti a dospievajúcu mládež zodpovednemu správaniu]. 1. vyd. Nové Zámky: Psychoprof, 1997, 171 s. ISBN 80-967148-7-2. info
Metody hodnocení
Diskuse nad eseji a vědomostmi z kurzu. Termín bude upřesněn na konci semestru.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005.