SOC431 Qualitative Sociological Research

Faculty of Social Studies
Autumn 2004
Extent and Intensity
1/1/0. 12 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Timetable
Tue 10:00–11:40 J.516
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Jedná se o pracovní výzkumný seminář ("work-shop"), který je současně vstupem do strategií kvalitativního sociologického výzkumu, do způsobu formulování výzkumného záměru, výběru komunikačních partnerů a vytváření komunikační situace v konkrétních výzkumech. Zahrnuje stručnou informací o jednotlivých kvalitativních výzkumných technikách. Jeho cílem je však především prakticky procvičit vedení hloubkového kvalitativního rozhovoru a interpretaci takto shromážděných dat (pořízení audiozáznamu a jeho zpracování). Po úvodním seznámení se s technikou budou účastníci semináře vést a zpracovávat samostatně vlastní rozhovory v rámci dohodnutého výzkumného projektu (work-shop věnovaný práci, diskusím o zkušenostech a návodům na další postup).
Syllabus
  • 1. Qualitative or quantitative approach? The logic of qualitative research. Foundation and main principle of qualitative approach.
  • 2. Designing qualitative research: planning the qualitative project, selecting a topic, research questions (what do you want to understand), sampling strategies.
  • 3. Qualitative interview as research; qualitative interview as a part of qualitative methodol-ogy: theoretical and methodological issues; triangulation of data collection methods.
  • 4. Particular forms of qualitative interview: theirs aims and different course: semi-structured and non-structured interview, narratives as data.
  • 5. Ethical issues in interview inquires, informed consent, confidentiality, the role of re-searcher.
  • 6. Conceptualizing the research interview: hearing about culture or topical interview?
  • 7. Framing the interview, types of qualitative interview questions (main questions, peobes, follow-up questions.
  • 8. The interview as a conversation: interview as guided conversation, the interview guide, the stages of an interview. The quality of the interview.
  • 9. Hearing and recording interview. Protocols, checklists, outlines, field notes.
  • 10. From speech to text. Transcripts of interviews.
  • 11. Data analysis: what did you hear and recognise what the data say? The steps of analy-sis.
  • 12. Coding interview data.
  • 13. Interpretation. Building toward overarching themes. Grounded theory.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/soc/sylaby/SOC431
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2009, Autumn 2010.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2004/SOC431