FSS:SOC431 Qualitative Reseaech - Course Information
SOC431 Qualitative Sociological Research
Faculty of Social StudiesAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová - Timetable
- Tue 10:00–11:40 U34
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Environmental Humanities (programme FSS, N-SO)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, N-KS)
- Social Policy and Social Work (programme FSS, N-SP)
- Sociology (programme FSS, N-SO)
- Course objectives (in Czech)
- Jedná se o pracovní výzkumný seminář ("work-shop"), který je současně vstupem do strategií kvalitativního sociologického výzkumu, do způsobu formulování výzkumného záměru, výběru komunikačních partnerů a vytváření komunikační situace v konkrétních výzkumech. Zahrnuje stručnou informací o jednotlivých kvalitativních výzkumných technikách. Jeho cílem je však především prakticky procvičit vedení hloubkového kvalitativního rozhovoru a interpretaci takto shromážděných dat (pořízení audiozáznamu a jeho zpracování). Po úvodním seznámení se s technikou budou účastníci semináře vést a zpracovávat samostatně vlastní rozhovory v rámci dohodnutého výzkumného projektu (work-shop věnovaný práci, diskusím o zkušenostech a návodům na další postup).
- Syllabus
- 1. Qualitative or quantitative approach? The logic of qualitative research. Foundation and main principle of qualitative approach.
- 2. Designing qualitative research: planning the qualitative project, selecting a topic, research questions (what do you want to understand), sampling strategies.
- 3. Qualitative interview as research; qualitative interview as a part of qualitative methodol-ogy: theoretical and methodological issues; triangulation of data collection methods.
- 4. Particular forms of qualitative interview: theirs aims and different course: semi-structured and non-structured interview, narratives as data.
- 5. Ethical issues in interview inquires, informed consent, confidentiality, the role of re-searcher.
- 6. Conceptualizing the research interview: hearing about culture or topical interview?
- 7. Framing the interview, types of qualitative interview questions (main questions, peobes, follow-up questions.
- 8. The interview as a conversation: interview as guided conversation, the interview guide, the stages of an interview. The quality of the interview.
- 9. Hearing and recording interview. Protocols, checklists, outlines, field notes.
- 10. From speech to text. Transcripts of interviews.
- 11. Data analysis: what did you hear and recognise what the data say? The steps of analy-sis.
- 12. Coding interview data.
- 13. Interpretation. Building toward overarching themes. Grounded theory.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/soc/sylaby/SOC431
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2006/SOC431