PSY737 Individual psychology

Faculty of Social Studies
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Jarmila Petrovská, Ph.D. (lecturer)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: PhDr. Jarmila Petrovská, Ph.D.
Timetable
Fri 30. 9. 12:00–13:30 P22, Fri 4. 11. 12:00–13:30 P22, Fri 2. 12. 12:00–13:30 P22
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The program is focused mainly on efective communication and cooperation between adults and children (teacher and his students, parents and their children, social worker and his client and other relationships). The theoretical framework is based in Individual Psychology of Alfred Adler and the work of Rudolf Dreikurs, Don Dinkmeyer and Linda Albert. The program oncludes topics such as motivation and goals of behavior, intervention and preventive techniques of democratic leadership and clasroom managemant, creating and keeping positive interpersonal relationships and respect.
Syllabus (in Czech)
  • 1. KONZULTACE 30.9. 2005 - Východiska a principy individuální psychologie. Principy dodávání odvahy
  • 1. týden Číst: Dreikursová-Fergusonová: Adlerovská teorie -úvod do individuální psychologie
  • 2. týden Číst: Volná: Umění dodávání odvahy Dinkmeyer & Eckstein - kapitola 1
  • 3. týden Číst: Volná: Umění dodávání odvahy Dinkmeyer & Eckstein - kapitola 1
  • 4. týden Opakování:Principy IP, dodávání odvahy.
  • 5. týden Opakování: Principy IP, dodávání odvahy.
  • 2. KONZULTACE 4.11.2005 - Čtyři cíle nevhodného chování
  • 6. týden Číst: Petrovská: Pohled individuální psychologie na motivaci chování - pracovní text
  • 7. týden Číst: Dreikurs, R & Grey,L - Logické dôsledky, kap. 1 - 2
  • 8. týden Číst: Dreikurs, R & Grey,L - Logické dôsledky, kap. 3 - 4
  • 9. týden Číst: Dreikurs, R & Grey,L - Logické dôsledky, druhá část
  • 3. KONZULTACE 2.12. 2005 - životní úkoly, rodinná konstelace
  • 10. týden Číst: Petrovská: Životní úkoly - pracovní text Petrovská: Rodinná konstelace - pracovní text
  • 11. týden Vypracovat esej (120 řádků) na téma: Individuální psychologie v praxi
  • 12. týden Opakování. Nejpozději do 14.1.2004 odeslat esej
Literature
  • DINKMEYER, Don and Gary D. MCKAY. Efektivní výchova krok za krokem (Přid.) : STEP : efektivní výchova krok za krokem. info
  • STEP - systematic training for efective parenting : the parent's handbook (Orig.) : STEP : efektivní výchova krok za krokem. info
  • LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 223 s. ISBN 80-7178-152-5. info
  • DREIKURS, Rudolf and Loren GREY. The New Approach to Discipline - Logical Consequences [Logické dosledky - Praktická príručka ako naučiť deti a dospievajúcu mládež zodpovednemu správaniu]. 1st ed. Nové Zámky: Psychoprof, 1997, 171 pp. ISBN 80-967148-7-2. info
Assessment methods (in Czech)
Diskuse nad eseji a vědomostmi z kurzu. Termín bude upřesněn na konci semestru.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2005/PSY737