ZURn6336 Estetika médií

Fakulta sociálních studií
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ondřej Krajtl (přednášející)
Garance
Mgr. Ondřej Krajtl
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 12:00–13:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se specifickým typem analýzy mediálních obrazů. Kurz nabídne stručný přehled dějin a vývoje estetiky, základních pojmů a metod estetického hodnocení produktů popkulturní každodennosti, v níž se vytrácí tradiční dělení na uměleckou a ostatní produkci. Tradiční disciplína, poučená a těžící z poznatků "navazujících" oborů (psychologie, antropologie, dějin umění, lingvistiky, culture studies), tak poslouží jako vhodný nástroj kritické reflexe (nejen) vizuální komunikace.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu bude:
- rozumět základním termínům a konceptům estetiky a bude je uměl vysvětlit,
- umět využít konkrétní typ vizuální analýzy vycházející z estetiky.
Osnova
  • 1. Základní pojmy, počátky estetiky
  • 2. Estetika ve starověku a hledání krásy
  • 3. Středověká estetika
  • 4. Estetika od renesance po 19. století
  • 5. Romantismus a modernita – nástup hegemonie oka
  • 6. Nástup masmédií – problematizace tradičních konceptů
  • 7. Estetická kritika médií – televize, rozhlas a další skeptickým pohledem
  • 8. Estetika a postmoderna – od idejí k pojmům, subjektivizace, pluralita
  • 9. Nová média, digitální estetika
  • 10. Vizuální studia a vizuální komunikace
  • 11. Interpretace vizuálních materiálů – úvod
  • 12. Interpretace vizuálních materiálů – definice a aplikace vybraných pojmů I.
  • 13. Interpretace vizuálních materiálů – definice a aplikace vybraných pojmů II.
Literatura
  • • Crowther, Paul: Critical Aesthetics and Postmodernism. New York: Oxford University Press 1993. ISBN 0198240376.
  • • Baisya, Rajat K.; Das, G. Ganesh: Aesthetics in Marketing. London: Sage Publications Ltd. 2008. ISBN 0761935959.
  • • Stocchetti, Matteo; Kukkonen, Karin (eds.): Images in Use: Towards the critical analysis of visual communication. Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins Publishing Company 2001. ISBN 9789027206350.
  • • Berger, Arthur Asa: Media and Society: A Critical Perspective. Lanham: Rowman & Littlefield 2007. ISBN 074255385X.
  • Estetika na přelomu milénia : vybrané problémy současné estetiky. Translated by Pavel Zahrádka. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2010, 486 s. ISBN 9788087474112. info
  • STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Translated by Lucie Vidmar - Milan Kreuzzieger. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 471 stran. ISBN 9788073675561. info
  • Umění, krása, šeredno : texty z estetiky 20. století. Edited by Vlastimil Zuska. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2003, 369 s. ISBN 8024605406. info
  • ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2001, 132 s. ISBN 8072541943. info
  • ROSE, Gillian. Visual methodologies : an introduction to the interpretation of visual materials. 1st pub. London: SAGE Publications, 2001, x, 229 s. ISBN 0-7619-6665-X. info
  • Encyclopedia of aesthetics. Edited by Michael Kelly. New York: Oxford University Press, 1998, xvii, 521. ISBN 0195126459. info
  • GILBERTOVÁ, Katharine Everett a Helmut KUHN. Dějiny estetiky [Gilbertová, 1965]. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965, 502 s. info
Výukové metody
přednáška, skupinová diskuse, samostatná práce a prezentace zadaného tématu (interpretace vizuálních materiálů)
Metody hodnocení
písemný test ze zadané literatury, odevzdání vlastní analýzy
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.