STM02 Trendy v novinářské práci

Fakulta sociálních studií
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
12/30/0. 10 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
Předmět se zaměří na dva konkrétní aspekty trendů v novinářské práci: 1. jak v digitálním prostředí pracovat jako novinář*ka; a 2. jak využívat digitální nástroje k oslovení publik. Tento předmět je převážně postaven na nejaktuálnější expertní znalosti témat, tedy na externích přednášejících a vedoucích workshopů s nejaktuálnějším přehledem v tématu.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu: Bude schopen kriticky zhodnotit hranice novinářské práce v digitální době. Získá přehled o využití a použití digitálních nástrojů v novinářské práci. Porozumí právním a etickým pravidlům digitální žurnalistiky. Získá přehled o pravidlech bezpečí novinářů online. Bude schopen porozumět chování publik v digitálních médiích. Bude umět pracovat se zacílením informace v digitálním prostředí. Získá přehled o pravidlech digitální bezpečnosti a gramotnosti.
Osnova
  • 1.-2. Hranice novinářské práce v digitálním prostředí a na sociálních sítích 3.-4. Digitální nástroje v každodenní novinářské práci 5.-6. Digitální bezpečí pro novináře 7.-8. Jak se publika chovají v digitálním prostředí 9.-10. Jak využívat digitální nástroje k zásahu konkrétních publik 11.-12. Jak vychovávat digitální publikum
Literatura
    povinná literatura
  • McADAMS, Mindy. 2011. Ten Roles for Visual Storytelling. http://mindymcadams.com/tojou/2011/10-rules-for-visual-storytelling/
  • STEARNS, Josh. 2016. The Best Journalism And Storytelling of 205. https://stearns.wordpress.com/2016/01/25/the-best-online-journalism-and-storytelling-of-2015/
  • JARVIS, Jeff. New Relationships, Forms, and Models for News. https://medium.com/geeks-bearing-gifts/new-relationships-forms-and-models-for-news-92ef9fd4758b#.hdcv39rv4
  • GILLMOR, Dan. 2010. Mediactive. ISBN 978-0-9846336-0-9
  • MISCHEL, Roman. 2015. Über journalistische Webvideos 1/2. http://www.onlinejournalismus.de/2015/11/26/ueber-journalistische-webvideos-teil1/
  • McADAMS, Mindy. 2009. Reporters Guide to Multimedia Proficiency.
  • KNIGHT, Megan a Clare COOK. Social media for journalists : principles and practice. 1st ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2013, [ix], 278. ISBN 9781446211137. info
  • JONES, Janet. Digital journalism. Edited by Lee Salter. Los Angeles: SAGE, 2012, x, 197. ISBN 9781412920810. info
    doporučená literatura
  • The Routledge companion to digital journalism studies. Edited by Bob Franklin - Scott A. Eldridge. First published. New York: Routledge, 2017, xxv, 614. ISBN 9780367205027. info
  • The SAGE handbook of digital journalism. Edited by Tamara Witschge - C. W. Anderson - David Domingo - Alfred Hermida. Los Angeles: SAGE, 2016, 1 online. ISBN 9781473957909. URL info
Výukové metody
Přednášky, semináře, workshopy, samostatné studium. Velký důraz je kladen na aktivitu a tvůrčí práci.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen kolokviem, rozpravou o probíraných tématech. Podmínkou k absolvování kolokvia je aktivní účast na seminářích a plnění praktických úkolů podle zadání.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/STM02