FSS:VPLn4405 Evaluační výzkum for VPLZ - Informace o předmětu
VPLn4405 Evaluační výzkum
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Ondřej Hora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Suchanec, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Josef Horňáček, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ondřej Hora, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 24. 9. 18:00–19:40 U41, Út 1. 10. 18:00–19:40 U41, Út 8. 10. 18:00–19:40 U41, Út 15. 10. 18:00–19:40 U41, Út 29. 10. 18:00–19:40 U41, Út 5. 11. 18:00–19:40 U41, Út 19. 11. 18:00–19:40 U41, Út 26. 11. 18:00–19:40 U41, Út 10. 12. 18:00–19:40 U41
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VPLn4405/02_ctvrtek: Čt 24. 10. 10:00–11:40 U32, Čt 14. 11. 10:00–11:40 U53, Čt 5. 12. 10:00–11:40 U32, Čt 19. 12. 10:00–11:40 U32, O. Hora, J. Horňáček, M. Suchanec - Předpoklady
- (SEMESTR(2) || SEMESTR(3))
Uvod do Metodologie sociálních věd, Statistika - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 27/60, pouze zareg.: 0/60 - Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit studentům podstatu a význam aplikovaného společenskovědního výzkumu, který slouží k vyhodnocování různých stránek sociálních programů. Studenti si na konci kurzu osvojí poznatky a kompetence v rámci následujících tří tematických rovin výkladu. První rovina se zabývá definicí charakteristických rysů evaluačního výzkumu. Druhá rovina se zabývá popisem a studiem intervenčního programu jako předmětem evaluačního výzkumu. Studenti jsou seznámeni s návaznými aspekty volby vhodného postupu evaluace. Třetí rovina seznamuje s vybranými evaluačními procedurami. Studenti budou seznámeni s praktickou stránkou aplikace hodnocení v evaluačním výzkumu.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu by studenti měli: • rozumět podstatě evaluace • umět formulovat rozhodnutí o vhodném přístupu a metodologii pro hodnocení. • umět aplikovat vybrané základní přístupy k evaluaci
- Osnova
- Obsah kurzu:
- Úvod do předmětu
- Základy teorie hodnocení
- Teoreticky vedená evaluace, „logický model“ programu a „programová teorie“
- Evaluační procedury ve fázi definice problému a plánování budoucí intervence – posouzení potřebnosti programu
- Procesní evaluace, teoretická východiska
- Procesní evaluace – evaluační procedury využívané během procesu realizace programu
- Monitorování: základní význam a využití pro evaluační výzkum
- Evaluace dopadu – kvantitativní výzkumná strategie
- Evaluace dopadu – smíšená strategie
- Seminář I.
- Seminář II.
- Seminář III.
- Literatura
- P. Rossi et al. Evaluation. A systematic approach. Sage London 1989
- M.Q. Patton: Qualitative Research and Evaluation Methods. SAGE London 2002
- Chen. H. Theory driven Evaluations . Sage, London 1990
- Ragin, C. C. 1987. The Comparative Method: Moving Beyond Qualitative and Quantitative Strategies. University of California Press.
- Rihoux, B. a Ragin, C. Configurational comparative methods: qualitative comparative analysis (QCA) and related techniques. Thousand Oaks: Sage, c2009. Applied social research methods series. ISBN 978-1-4129-4235-5.
- Patton, M. 1997. Implementation Evaluation. In: Utilization-Focused Evaluation. Thousands Oaks: Sage.
- SUCHANEC, Miroslav. Evaluace dopadu. In Evaluační výzkum. Brno: MUNI, 2014. s. 85-108, 24 s. neuveden. ISBN 978-80-210-6886-5.
- • Rubin, A. 2008. Critically Appraising Qualitative Studies. In: Practicioners Guide to Using Research for Evidence Based Practice. Hoboken: Wiley and sons. 204-218.
- Suchanec, M. Využití Booleho přístupu v komparativní analýze: příklad srovnání 27 zemí EU z hlediska zaměstnanosti žen. Fórum sociální politiky, Praha: VÚPSV v.v.i., 2011, roč. 5, č. 4, s. 17-19. ISSN 1802-5854
- Fitzpatrick et al. 2004. Objectives-Oriented Evaluation Approaches. In: Program Evaluation: Alternative Approaches and Practical Guidelines. Boston: Pearson Education.
- Hatry, H. 1999, What types of information should be tracked? In: Hatry, H. 1999. Performance Measurement: Getting Result. Washington, DC: Urban Institute Press.
- Chen, H. Practical Program Evaluation. Sage, London 2004
- Wholey J.S. Improving Performance and Accountability. In. Donaldson S., Scriven M. Evaluating Social Programs and Problems
- Cronbach, L. J. 1982. Choosing questions to investigate. In Designing Evaluations of Educational and Social programs. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
- Výukové metody
- Teoretická příprava, domácí cvičení, individuální a skupinové projekty, diskuse na seminářích.
- Metody hodnocení
- Závěrečný písemný test, tři seminární cvičení a zpětná vazba k těmto cvičením.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/VPLn4405