FSS:SOC106 Methodology of Social Sciences - Course Information
SOC106 Methodology of Social Sciences
Faculty of Social StudiesSpring 2004
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Hájková Klíčová (seminar tutor)
Marek Laichman (seminar tutor)
Mgr. Alice Navrátilová (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Veronika Šenkýřová, DiS. - Timetable
- Thu 14:00–15:40 G21
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-HS)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-KS)
- Psychology (programme FSS, B-HS)
- Psychology (programme FSS, B-PS)
- Social Policy and Social Work (programme FSS, B-HS)
- Social Policy and Social Work (programme FSS, B-SP)
- Sociology (programme FSS, B-HS)
- Sociology (programme FSS, B-KS)
- Sociology (programme FSS, B-MS)
- Sociology (programme FSS, B-PL)
- Sociology (programme FSS, B-PS)
- Sociology (programme FSS, B-SO)
- Sociology (programme FSS, B-SP)
- Sociology (programme FSS, B-TV)
- Course objectives (in Czech)
- Kurs je úvodem do sociálně vědního výzkumu. Má za úkol seznámit studenty se základy vědecké práce. Dát jim informaci o povaze vědeckého zkoumání, o jeho postupech a zákonitostech a o postupech zkoumání sociálního světa. Upozorní je na konsekvence plynoucí z metodologické i věcné multiparadigmatičnosti sociálních věd obecně a sociologie zvlášť. Seznámí je s některými vybranými metodologickými problémy sociálních věd a s jejich základními výzkumnými strategiemi. Uvede je do základů výzkumu: do problematiky jazyka proměnných a do problémů měření v sociálních vědách. Naučí je sestavit projekt takovéhoto výzkumu, což zahrnuje zejména získání schopnosti správně formulovat výzkumné problémy a výzkumné otázky, operacionalizovat je pomocí empiricky pozorovatelných ukazatelů, zvolit a vytvořit adekvátní nástroje sběru relevantních informací (dat), které umožní formulované výzkumné otázky zodpovědět (dotazník, schéma rozhovoru a pozorování atd.) a vybrat odpovídající výzkumnou populaci a provést z ní výběr.
- Syllabus
- 1. Essence of scientific approach. What kind of sciences is social sciences? Can the methods of the nature sciences be used in the social sciences? What is the nature of the reality to be investigated - different responses?
- 2. Accumulation of knowledge or scientific revolutions? Concepts of a normal science and a paradigm. Social science - the competition of paradigms.
- 3. The model of empirical science. Types of social research.
- 4. Elements of social research. Designing quantitative research: planning the project. Se-lecting a topic and research questions.
- 5. Dimensions of theorizing in social research. Inductive and deductive strategies. Hypothe-sis and its verification/falzification.
- 6. Basic strategies of social research.
- 7. Language of social of social science and languages of social research. Variables and their values.
- 8. Between theory and reality: The operational definitions. The concept-indicator problem. Types of concept-indicator link.
- 9. Measurement in social sciences. Strategy of measurement, validity, reliability. Nominal, ordinal and interval/ratio scales.
- 10. Research unit. The nature of the different types of sampling.
- 11. Relations between variables. The meaning of relationship and their interpretation. 12. Doing your own project.
- 13. Researcher as a stranger. Ethnocentrism - trap for researcher.
- Assessment methods (in Czech)
- Cílem kursu je dát posluchačům základní orientaci v postupech genero-vání a ověřování vědeckých poznatků (a v problémech, které je doprovázejí) a seznámit je s některými pravidly, jimiž se v normální vědě tyto postupy řídí. Naučit je napsat výzkumný projekt a naučit zacházet s prameny. Kurs je založen jako výklad vybraných metodologických textů a orientace v problémech a předpokládá zvládnutí poznatků v rozsahu povinné literatury. Posluchači mají vedle běžně dostupných knih k dispozici čítanku z vybraných textů, na kterou se odvolávám v obsahu kursu. Úspěšné absolvování kursu Základy metodologie sociálně vědního výzkumu je podmínkou pro zápis do všech specializovaných přednášek a seminářů rozvíjející znalost metodologie a technik sběru dat v rámci jednotlivých sociálních věd.
Organizace kursu: Kurs je semestrový, týdně 2 hodiny přednášky. V kreditním systému je povinně zapisován (kredity A). Kurs je zakončen písemnou zkouškou. Podmínky: Pro účast u zkoušky se požaduje:
a) Návrh výzkumného tématu zúžený na výzkumný problém s formulací 3-5 základních výzkumných otázek (požadavek odevzdání v předepsaném termínu).
b) Návrh výzkumné strategie a techniky sběru dat pro ověření základních výzkumných otázek a pokus o operacionalizaci základního konceptu za jehož pomoci je výzkumná otázka vymezena (požadavek ode-vzdání v předepsaném termínu).
c) Absolvování průběžného testu se ziskem alespoň 50% bodů. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2004/SOC106