SOC106 Metodologie sociálních věd

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Bláha (přednášející)
Mgr. Michaela Kvapilová Bartošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marcela Petrová Kafková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Žampachová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
Út 10:00–11:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je úvodem do metodologie sociálně vědního výzkumu. Má za úkol seznámit studenty se základními metodologickými koncepty a výzkumnými strategiemi v sociálních vědách, zvláště pak v sociologii. Kurz poskytuje znalosti o povaze vědeckého zkoumání a o postupech zkoumání sociálního světa. Upozorňuje na metodologické konsekvence plynoucí z multiparadigmatičnosti sociálních věd obecně a sociologie zvlášť a seznamuje se základními výzkumnými strategiemi ve výzkumu sociálních věd. Kurz naučí sestavit výzkumný projekt, což zahrnuje zejména získání schopnosti správně formulovat výzkumné problémy a výzkumné otázky, operacionalizovat je pomocí empiricky pozorovatelných ukazatelů a zvolit adekvátní strategie a nástroje sběru relevantních výzkumných dat. Tento kurz je připraven v podobě e-learningu a vyžaduje od studentů schopnost pracovat s počítačem a běžným počítačovým softwarem.
Osnova
  • 1. Co je věda (vědecký přístup) a jakou má strukturu. Čím se liší sociální vědy od věd pří-rodních. Co poznávají sociální vědy - povaha sociálních systémů. Spor o povahu sociálních jevů.
  • 2. Věda jako kumulace nebo sled vědeckých revolucí? Co jsou to paradigma a normální vě-da? Jak se promítá multiparadigmatická povaha sociálních věd do jejich přístupu k reali-tě.
  • 3. Model empirické vědy. Typy výzkumu a struktura postupu v empirických sociálních vě-dách. Jak se promítá multiparadigmatická povaha sociálních věd do jejich metodologie.
  • 4. Jak vzniká návrh a projekt empirického výzkumu. Od problému k tématu a k výzkumné otázce.
  • 5. Pravidla a metody vědeckého myšlení. Úloha a povaha výzkumných hypotéz a pravidla jejich ověřování.
  • 6. Základní výzkumné strategie.
  • 7. Jazyk (sociální) vědy. Jazyk kvantitativního empirického výzkumu v sociálních vě-dách.
  • 8. Od teorie k realitě. Klíčové místo operacionalizace v deduktivním schématu kvantitativní-ho výzkumu. Problém indikátorů.
  • 9. Měření v sociálních vědách. Úrovně měření. Validita a reliablita měření.
  • 10. Výzkumná jednotka a soubor. Výběrová šetření.
  • 11. Vztahy mezi proměnnými v kvantitativním výzkumu.
  • 12. Vypracujme předběžný projekt.
  • 13. Výzkumník jako cizinec. Etnocentrismus - nebezpečí pro výzkumníka.
Literatura
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • BABBIE, Earl R. The practice of social research. 9th ed. Belmont: Wadsworth, 2001, 1 sv. (rů. ISBN 0-534-57474-2. info
  • RAGIN, Charles C. Constructing social research :the unity and diversity of method. Thousand Oaks: Pine Forge Press, 1994, xiii, 194. ISBN 0-8039-9021-9. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993, 374 s. ISBN 80-7066-822-9. info
Výukové metody
přednáška, četba a domácí příprava
Metody hodnocení
5 písemných úkolů (max.25 bodů), závěrečný písemný test (max 75 bodů).Pro získání kreditů je potřeba získat 60 bodů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.