SOC160 Aging and generation relationship in family

Faculty of Social Studies
Spring 2010
Extent and Intensity
1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Dana Sýkorová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Division of Sociology – Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Timetable
each odd Friday 10:00–13:30 P22
Prerequisites (in Czech)
SOC101 Introduction to Sociology
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 11 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Studenti dokážou po absolvování kurzu vysvětlit sociální, v tom rodinné důsledky demografických trendů, zvláště pak konsekvencí populačního stárnutí; Budou schopni se orientovat v sociologických teoriích stárnutí, stáří a sociální, resp. rodinné integrace seniorů a posoudit jejich explanační potenciál ve vztahu k fenoménům stárnutí a stáří a příbuzenské, mezigenerační směny pomoci a podpory; Využijí teoretických a empirických poznatků o rozsahu a kvalitě kontaktů, vztahů a směny podpory mezi rodinnými generacemi k jejich identifikaci jako rámce, v němž senioři vyjednávají udržení osobní kontroly a autonomie, zvládají vlastní stáří; Prokážou způsobilost analyzovat proces negociace vzájemné pomoci s ohledem na zdroje, historii vztahů aj. individuální, rodinné a situační proměnné, shrnout „pravidla“ vyjednávání v každodenním životě a v krizích a argumenty podložit jeho ambivalentní charakter. Z této perspektivy zhodnotí teoretické modely fungování rodinného podpůrného systému.
Syllabus (in Czech)
  • Stárnutí a stáří v průniku sociologie rodiny a gerontosociologie.
  • Stárnutí a stáří v kontextu demografických změn a transformace rodiny v době pozdně mo-derní.
  • Sociologické teorie stárnutí a stáří.
  • Teorie příbuzenských vztahů a vzájemné podpory v rodině.
  • Sociální integrace ve stáří: Neformální sociální sítě seniorů a místo příbuzných v nich.
  • Rodinné vztahy, směna pomoci a podpory a faktory, které je ovlivňují.
  • Rodina jako pilíř coping strategií: zvládání mezních situací a krizí v životě seniorů.
  • Modely rodinných podpůrných systémů. Proces negociace pomoci a podpory. Dilema rodinné a/nebo institucionální péče.
  • Sendvičová generace. Staří rodiče/prarodiče jako poskytovatelé pomoci a podpory.
  • Stinná stránka kontaktů a vztahů mezi generacemi v rodině: oběti a pachatelé domácího ná-silí.
  • Rodinná integrace a zdroje podpory singles a bezdětných seniorů.
  • Paradoxy (ambivalence) příbuzenské podpory: Solidarita − konflikt. Osobní autonomie − so-ciální vazby. Strategie zachování osobní autonomie → ochrany identity → zvládání stáří.
  • Stáří a rodina v 21. století.
Teaching methods (in Czech)
Monologická (výklad, přednáška) Dialogická (diskuze, brainstorming) Metody práce s textem (odbornou knihou, časopisem) Prezentace (výkladu vyučující, referátu studentů)
Assessment methods (in Czech)
Studenti jsou povinni navštěvovat výuku, průběžně čístliteraturu určenou pro jednotlivé přednášky a semináře,využít poznatky v diskusi k referátům a přednesené látce. Metody průběžného hodnocení: Přednesení referátu na vybrané téma, resp. jeho power pointová prezentace v časovém limitu 20 minut, formulace 2–3 otázek do diskuse. (Maximum dosažených bodů: 20) Metody závěrečného hodnocení: Esej o rozsahu 1000 slov. Výběr tématu je určen rámcem studijních okruhů. Nesmí se překrývat s tématem vlastního referátu a literatura, z níž bude student čerpat, nebude omezena na tituly označené za povinné. Alternativně lze zpracovat recenzní stať na některou z knih (viz sylabus). Hodnocena bude obsahová stránka textu (věcná správnost, využití relevantní literatury, samostatnost přístupu autora/ky) a formální stránka, včetně dodržení platné normy pro bibliografické citace dokumentů. (Maximum dosažených bodů 40) Písemná závěrečná zkouška se skládá z pěti otevřených otázek vycházejících z povinné četby, obsahu přednášek a referátů. (Maximum dosažených bodů 40)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Spring 2009, Spring 2011, Spring 2012.
  • Enrolment Statistics (Spring 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2010/SOC160