FSS:SPR820 Poradenství - Informace o předmětu
SPR820 Úvod do poradenství pro sociální pracovníky
Fakulta sociálních studiíjaro 2012
- Rozsah
- 1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- So 25. 2. 16:30–18:00 P52, So 31. 3. 16:30–18:00 P52, So 12. 5. 16:30–18:00 P52
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program FSS, N-SP)
- Sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální práce "makro" - programy služeb v komunitách a organizacích)
- Sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální práce "mikro" - případové poradenství)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty a rozvíjet u nich základními zručnostmi a vědomostmi pro praxi v sociálním poradenství. Důraz bude kladen především na řešení praktických případů z praxe na základě znalosti sociálně-poradenstkého procesu. Absolventi tohoto kurzu by měli mít dostatek znalostí a praktických dovedností, jak aplikovat poradenské dovednosti při výkonu sociální práce. Naučí se základní metody jak vést poradenský rozhovor, jak určit cíle poradenského rozhovoru s klientem, jak klást adekvátní otázky, prostřednictvím nichž zjistí očekávání a potřeby klientů, jak propojit verbální a neverbální dovednosti. V průběhu kurzu by měli získat studenti znalosti o profesionálním vedení poradenského procesu při práci s klientem.
- Osnova
- Kontext moderního poradenského procesu
- Procesy a fáze poradenského procesu
- Základní poradenské dovednosti
- Propojení neverbálních a verbálních dovedností v rámci poradenského procesu
- Začátek poradenství s klientem
- Kladení otázek jako základ práce s klientem v poradenském procesu
- Prozkoumání očekávání klientů
- Definování cíle poradenského rozhovoru
- Obecné a specifické komunikační dovednosti
- Aplikační techniky užívané v rámci poradenského procesu
- Psychohygiena v rámci poradenství
- Literatura
- ALLEN, Gina a Duncan LANGFORD. Effective interviewing in social work and social care : a practical guide. 1st ed. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2008, xii, 267. ISBN 9781403995032. info
- CAMERON, Helen. The counselling interview : a guide for the helping professions. 1st ed. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2008, x, 184. ISBN 9781403947277. info
- GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 113 s. ISBN 9788073673024. info
- HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 119 s. ISBN 9788073673468. info
- NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
- NICHOLS, Michael P. Zapomenuté umění naslouchat : (proč naslouchání vztahům prospívá). Edited by Jaro Křivohlavý, Translated by Michaela Šramlová. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2005, 300 s. ISBN 807255106X. info
- GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
- Výukové metody
- - přednášky;
- supervize;
- případová studie; - Metody hodnocení
- - závěrečný písemný test;
- případová studie;
(max 100 bodů; min. 60%) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2012/SPR820