SPR820 Úvod do poradenství pro sociální pracovníky

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
So 25. 2. 16:30–18:00 P52, So 31. 3. 16:30–18:00 P52, So 12. 5. 16:30–18:00 P52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
  • Sociální práce (program FSS, N-SP)
  • Sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální práce "makro" - programy služeb v komunitách a organizacích)
  • Sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální práce "mikro" - případové poradenství)
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty a rozvíjet u nich základními zručnostmi a vědomostmi pro praxi v sociálním poradenství. Důraz bude kladen především na řešení praktických případů z praxe na základě znalosti sociálně-poradenstkého procesu. Absolventi tohoto kurzu by měli mít dostatek znalostí a praktických dovedností, jak aplikovat poradenské dovednosti při výkonu sociální práce. Naučí se základní metody jak vést poradenský rozhovor, jak určit cíle poradenského rozhovoru s klientem, jak klást adekvátní otázky, prostřednictvím nichž zjistí očekávání a potřeby klientů, jak propojit verbální a neverbální dovednosti. V průběhu kurzu by měli získat studenti znalosti o profesionálním vedení poradenského procesu při práci s klientem.
Osnova
  • Kontext moderního poradenského procesu
  • Procesy a fáze poradenského procesu
  • Základní poradenské dovednosti
  • Propojení neverbálních a verbálních dovedností v rámci poradenského procesu
  • Začátek poradenství s klientem
  • Kladení otázek jako základ práce s klientem v poradenském procesu
  • Prozkoumání očekávání klientů
  • Definování cíle poradenského rozhovoru
  • Obecné a specifické komunikační dovednosti
  • Aplikační techniky užívané v rámci poradenského procesu
  • Psychohygiena v rámci poradenství
Literatura
  • ALLEN, Gina a Duncan LANGFORD. Effective interviewing in social work and social care : a practical guide. 1st ed. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2008, xii, 267. ISBN 9781403995032. info
  • CAMERON, Helen. The counselling interview : a guide for the helping professions. 1st ed. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2008, x, 184. ISBN 9781403947277. info
  • GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 113 s. ISBN 9788073673024. info
  • HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 119 s. ISBN 9788073673468. info
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
  • NICHOLS, Michael P. Zapomenuté umění naslouchat : (proč naslouchání vztahům prospívá). Edited by Jaro Křivohlavý, Translated by Michaela Šramlová. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2005, 300 s. ISBN 807255106X. info
  • GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
Výukové metody
- přednášky;
- supervize;
- případová studie;
Metody hodnocení
- závěrečný písemný test;
- případová studie;
(max 100 bodů; min. 60%)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.