FSS:ZUR559 Methods and technigues - Course Information
ZUR559 Methods and technigues of media research
Faculty of Social StudiesSpring 2018
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies - Timetable
- Mon 11:30–13:00 AVC
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Media Studies and Journalism (programme FSS, N-KS)
- Course objectives
- The aim of this course is to introduce the students into essential methodological foundations of media and communication research, as well as with selected quantitative research methods and techniques (survey, content analysis etc.). After a brief introduction into the epistemology of social science research, the course will lead the students step-by-step through the preparatory phases of the research process – selection of research topic, construction of research questions and hypotheses, operationalization. Specific attention will be devoted to sampling issues and the problems of representativity. As their main assignment, students will be preparing their own research project, which will be discussed within two practical workshops during the course.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do kurzu – struktura a požadavky. 2. Dizajn empirického výzkumu. Tvorba projektu a návrhu výzkumu. Výzkumné téma a výzkumný problém. Teoretický kontext výzkumu. Práce s literaturou. 3. Workshop I: diskuse nad návrhy projektů 4. Cíl výzkumu. Výzkumné otázky a hypotézy. Operacionalizace. 5. Workshop II: diskuse nad návrhy projektů 6. Volba výzkumné strategie, metody a techniky sběru dat. Volba výzkumného souboru. 7. Workshop III: diskuse nad návrhy projektů 8. Survey I. 9. Survey II. 10. Obsahová analýza I. 11. Obsahová analýza II. 12. Ústní obhajoba finální verze projektu
- Literature
- VAUS, D.A. de. Surveys in social research. 4th ed. London: UCL press, 1998, xii, 411 s. ISBN 1-85728-542-5. info
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
- PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
- BLAIKIE, Norman W. H. Designing social research : the logic of anticipation. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000, xiv, 338. ISBN 0745617670. info
- BABBIE, Earl R. The practice of social research. 9th ed. Belmont: Wadsworth, 2001, 1 sv. (rů. ISBN 0-534-57474-2. info
- KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis : an introduction to its methodology. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage, 2004, xxiii, 413. ISBN 9780761915454. info
- GUNTER, Barrie. Media research methods : measuring audiences, reactions and impact. 1st pub. London: SAGE Publications, 2000, 314 s. ISBN 076195659X. info
- CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003, xxvi, 246. ISBN 0761924426. info
- NEUENDORF, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002, xviii, 301. ISBN 0761919783. info
- A handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Jensen. 1st pub. London: Routledge, 2002, x, 332. ISBN 0415225884. info
- Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška/seminář; workshop
- Assessment methods (in Czech)
- Požadavky a bodování: Zápočet je udělen po splnění průběžných úkolů a po závěrečné ústní obhajobě výzkumného projektu. 1. aktivní participace v hodinách 2. vypracování úkolů: a. odevzdání první části vlastního výzkumného projektu (výzkumná téma, zdůvodnění, výzkumný problém) do ISu; prezentace na hodině; nebodováno b. odevzdání druhé části vlastního výzkumného projektu (cíl, výzkumné otázky, hypotézy, operacionalizace) do ISu; prezentace na hodině; nebodováno c. odevzdání třetí části vlastního výzkumného projektu (metoda výzkumu, technika sběru dat, popis výzkumného souboru) do ISu; prezentace na hodině; nebodováno d. odevzdání kompletní verze projektu v tištěné i elektronické verzi; je třeba získat min. 50 b (max. 80 b)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2018/ZUR559