PSYn4550 Child and Adolescent Psychotherapy

Faculty of Social Studies
Spring 2023
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. David Macek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. David Macek, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
Mon 10:00–11:40 M117
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 24 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 10/24, only registered: 0/24, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/24
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz je určen budoucím zájemcům o psychoterapeutickou práci s dětmi a dospívajícími. Absolventi kurzu získají základní teoretické ukotvení pro orientaci v tématu, stejně jako k specificky k různých aspektům terapie. Získají také praktickou zkušenost s využitím technik a náhled do praxe prostřednictvím kazuistických cvičení.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti po absolvování předmětu získají: - teoretický základ k terapeutické práci s dětmi a dospívajícími - repertoár technik včetně potenciálního využití pro budoucí praxi - vhled do vlastního prožívání kontaktu s dětmi - schopnost teoretické formulace plánů, cíle a průběhu terapie dítěte
Syllabus (in Czech)
  • Psychoterapie dětí a dospívajících v kontextu vývojových teorií. Vývojový a růstový charakter terapie. Rozdílné (a společné) prvky terapeutických směrů. Vliv kontextu organizací a zařízení na pojetí terapie. Počátek práce, kontrakt se zákonnými zástupci.
  • Počátek práce s dítětem. První setkání, navození a význam důvěry a bezpečí v terapii. Práce s kontaktem.
  • Vztah jako klíčový prvek. Navození a udržení vztahu, význam vztahu pro terapeutickou práci. Teorie ranné vztahové vazby a její význam v terapii.
  • Hra. Role hry ve vývoji jedince a v terapii aneb "k čemu mému dítěti je, že si u vás hraje?"
  • Emoce. Exprese emocí v terapii a její význam. Práce se vztekem, smutkem, strachem (i radostí :-) ).
  • Projekce, projektivní techniky, jejich význam a úloha.
  • Práce s terapeutickým pískovištěm.
  • Práce s tělem, práce se smysly, imaginace.
  • Podpora péče o sebe, vnitřní zdroje.
  • Specifika terapie s dospívajícími, vývojový kontext, práce se sebepojetím
Teaching methods (in Czech)
Teoretické přednášky, přednášení kazuistik, samostatná práce ve skupinkách, nácviky technik
Assessment methods (in Czech)
V průběhu semestru student vypracuje dva průběžné úkoly, které budou bodově hodnoceny. Předmět je ukončen závěrečnou zkouškou ve formě testu. Celková známka bude vycházet ze součtu hodnocení průběžných úkolů a hodnocení testu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2021, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2023/PSYn4550