POLn6003 Vybrané aspekty volebních kampaní

Fakulta sociálních studií
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miloš Gregor, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Miloš Gregor, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 14:00–15:40 U41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Doporučeno absolvování předmětu POL505
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studentům přiblížit a představit jednotlivé kroky v rámci přípravy, organizace a realizace volebních kampaní.
Výstupy z učení
Po absolvobání kurzu budou studenti schopni porozumět a odhadnout efekty různých marketingových prostředků a technik používaných politickými aktéry. Dále se naučí kriticky hodnotit a užívat vhodné metody úspěšné kampaně.
Osnova
1. Zákonné vymezení 2. Strategie kampaní 3. Vybrané komunikační nástroje 4. Masmédia 5. Politická reklama 6. Permanentní kampaň 7. Negativní kampaň 8. Interní marketing, fundraising a GOTV 9. Nové trendy v politickém marketingu 10. Vyhodnocování kampaní
Literatura
    povinná literatura
  • Ormrod, R. P. 2017. From Markets to Stakeholders: Toward a Conceptual Model of Political Stakeholder Orientation. Journal of Political Marketing. str. 1-37
  • Drake, P.; Higgins, M. 2006. I'm a Celebrity, Get Me into Politics: The Political Celebrity and the Celebrity Politician. In Holme, S.; Redmond, S. (Eds). Framing Celebrity: New Directions in celebrity Culture. London: Routledge. str. 88-100.
  • Zákon č. 322/2016 Sb., kterým se mění volební zákony a další související zákony.
  • Street, J. 2004. Celebrity Politicians: Popular Culture and Political Representation. In. British Journal of Politics and International Relations. Vol. 6, str. 435-452.
  • Atkin, Ch.; Heald, G. 1976. Effects of Political Advertising. In: Banes, P.R. (ed.). Political Marketing. Volume I. London: SAGE Publications, str. 197-210.
  • Napolitan, J. 2003. Napolitan’s Rules: 112 lessons learned from a career in politics. In: Faucheux, R.A. (ed.). Winning elections. Political Campaign Management, Strategy and Tactics. New York: M. Evans and Company, str. 26-58.
  • Bowers, J. R.; Daniels, S. (eds.) 2011. Inside Political Campaigns. Chronicles –and Lessons– from the Trenches. Colorado/ London: Lynne Ripener Publishing. str. 1-56.
  • Richards, B. (2004). The Emotional Deficit in Political Communication. In: Political Communication. Vol. 21, No. 3, str. 339-352.
  • Needham, C. (2005). Brand leaders: Clinton, Blair and the limitations of the permanent campaign. Polit Stud-london, 53(2), 343-361.
  • Talk Show Campaigns. Presidential Candidates on Daytime and Late Night Television
  • Kahn, K.F. - Kenney, P.J. (1999): Do Negative Campaigns Mobilize or Suppress Turnout? Clarifying the Relationship between Negativity and Participation, The American Political Science Review, Vol. 93, No. 4, Pp. 877 - 889
  • Heclo, H. (2000): Campaigning and Governing: A Conspectus. In Ornstein, J. N. and Mann, T. E. (eds.): The Permanent Campaign and Its Future. Washington: American Enterprise Institute and The Brookings Institution, s. 1-37.
  • Loomis, B. A. (2000): The Never Ending Story: Campaigns without Elections. In Ornstein, J. N. and Mann, T. E. (eds.): The Permanent Campaign and Its Future. Washington: American Enterprise Institute and The Brookings Institution, s. 162-184.
  • McCrae, R. R.; John, O. P. 1992. An Introduction to the Five-Factor Model and Its Applications. Journal of Personality, Vol. 60, No. 2, str. 175-215.
  • LEES-MARSHMENT, Jennifer. Political marketing : principles and applications. 2nd ed. New York: Routledge, 2014, xiv, 273. ISBN 9780415632072. info
  • PARKIN, Michael. Talk show campaigns : presidential candidates on daytime and late night television. 1st publ. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014, xii, 236. ISBN 9780415823364. info
  • EIBL, Otto; Roman CHYTILEK; Anna MATUŠKOVÁ; Barbora PETROVÁ; Radovan BRTNÍK; Miloš GREGOR; Lenka HRBKOVÁ; Silvia HUDÁČKOVÁ; Oto KÓŇA; Marcela KRÁLIKOVÁ; Alena MACKOVÁ; Eva PAVLOVÁ; Tomáš ŠKRHA a Michal ŽIŽLAVSKÝ. Teorie a metody politického marketingu. 1. vyd. Brno: CDK, 2012, 341 s. mimo edici. ISBN 978-80-7325-281-6. info
  • MAAREK, Philippe J. Campaign communication and political marketing. Chichester: Wiley-Blackwell, 2011, xiv, 268. ISBN 9781444332353. info
  • Political marketing. Edited by Paul Baines. 1st pub. Los Angeles: Sage, 2011, liii, 320. ISBN 9781849207843. info
  • BAKER, Frank W. Political campaigns and political advertising : a media literacy guide. Edited by David Considine. Santa Barbara: Greenwood Press, 2009, xxvi, 196. ISBN 9780313347559. info
  • Campaigns and political marketing. Edited by Wayne P. Steger - Sean Q. Kelly - J. Mark Wrighton. New York, NY: Haworth Press, Inc., 2006, 210 s. ISBN 0789032104. info
  • MARK, David. Going dirty : the art of negative campaigning. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2006, x, 267. ISBN 0742545016. info
  • LAU, Richard R. a David P. REDLAWSK. How voters decide : information processing during election campaigns. Cambridge: Cambridge University Press, 2006, xvii, 344. ISBN 052161306X. info
  • The SAGE handbook of political advertising. Edited by Lynda Lee Kaid - Christina Holtz-Bacha. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2006, xi, 492. ISBN 1412917956. info
  • The SAGE handbook of political advertising. Edited by Lynda Lee Kaid - Christina Holtz-Bacha. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2006, xi, 492. ISBN 1412917956. info
  • ZOONEN, Liesbet van. Entertaining the citizen : when politics and popular culture converge. Lanham: Rowman & Littlefield, 2005, viii, 181. ISBN 074252907X. info
  • Campaigns and elections American style. Edited by James A. Thurber - Candice J. Nelson. 2nd ed. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xiii, 260. ISBN 0813341825. info
  • SHAW, Catherine M. The campaign manager : running and winning local elections. 3rd ed. Boulder: Westview Press, 2004, xvi, 399. ISBN 0813342228. info
  • Winning elections : political campaign management, strategy & tactics. Edited by Ron Faucheux. New York: M. Evans and Co., 2003, 688 s. ISBN 1590770269. info
  • Public communication campaigns. Edited by Ronald E. Rice - Charles K. Atkin. 3rd ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2001, xi, 428. ISBN 0761922067. info
  • ENTMAN, Robert. Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication. 1993, Vol. 43, Issue 4, s. 51-58. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x. info
  • ATHERTON, N. M. Electron spin resonance : theory and applications. Chichester: Ellis Horwood Limited, 1973, 438 s. ISBN 0470-03600-1. info
Výukové metody
Přednášky, semináře.
Metody hodnocení
seminární práce, průběžné a závěrečné přezkoušení;
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025, jaro 2026.