SPRn8013 Úvod do poradenství pro sociální pracovníky

Fakulta sociálních studií
jaro 2026
Rozsah
1/1/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno asynchronně
Vyučující
Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty a rozvíjet u nich základními zručnostmi a vědomostmi pro praxi v sociálním poradenství. Důraz bude kladen především na řešení praktických případů z praxe na základě znalosti sociálně-poradenstkého procesu. Absolventi tohoto kurzu by měli mít dostatek znalostí a praktických dovedností, jak aplikovat poradenské dovednosti při výkonu sociální práce. Naučí se základní metody jak vést poradenský rozhovor, jak určit cíle poradenského rozhovoru s klientem, jak klást adekvátní otázky, prostřednictvím nichž zjistí očekávání a potřeby klientů, jak propojit verbální a neverbální dovednosti. V průběhu kurzu by měli získat studenti znalosti o profesionálním vedení poradenského procesu při práci s klientem.
Výstupy z učení
V rámci tohoto kurzu budou mít účastníci možnost:
Získat nové znalosti pro zvládání poradenského procesu s klientem;
Rozšířit si schopnost reflexe;
Vyzkoušet si praktické dovednosti při vedení poradenského rozhovoru s klientem;
Naučit se porozumět poradenskému procesu;
Dozvědět se, jakým způsobem ovlivňují v roli sociálních pracovníků poradenský proces;
Zvýšit své znalosti a dovednosti spojené s vedením poradenského rozhovoru;
Věnovat zvláštní pozornost kultivaci schopnosti klást otázky v poradenském rozhovoru;
Vést klienta k vyššímu uvědomění si vlastní zodpovědnosti za změnu ve své životní situaci;
Zvýšit citlivost vůči skutečným potřebám jejich klientů;
Uvědomit si, jak jejich verbální a neverbální projevy ovlivňují klienta i celý průběh poradenského procesu.
Osnova
  • 1 Úvod a organizace kurzu
  • 2 Poradenské dovednosti profesionální sociální práce
  • 3 Etické aspekty poradenského rozhovoru
  • 4 Vedení rozhovoru a naslouchání
  • 5 Příprava na vedení úkolově orientovaného poradenského rozhovoru
  • 6 Zahájení poradenského procesu a jeho legitimizace
  • 7 Explorace situace klienta
  • 8 Stanovování cílů
  • 9 Formulace úkolů jejich kontraktace
  • 10 Plnění úkolů a jejich evaluace
  • 11 Terminace a ukončení poradenského rozhovoru
  • 12 Praktické aplikace I.
  • 13 Praktické aplikace II.
Literatura
    povinná literatura
  • COURNOYER, Barry. The social work skills workbook. Fourth edition. Victoria: Thomson/Brooks/Cole, 2005, xvi, 477. ISBN 0534534139. info
    neurčeno
  • ALLEN, Gina a Duncan LANGFORD. Effective interviewing in social work and social care : a practical guide. 1st ed. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2008, xii, 267. ISBN 9781403995032. info
  • CAMERON, Helen. The counselling interview : a guide for the helping professions. 1st ed. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2008, x, 184. ISBN 9781403947277. info
  • GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 113 s. ISBN 9788073673024. info
  • HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 119 s. ISBN 9788073673468. info
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
  • NICHOLS, Michael P. Zapomenuté umění naslouchat : (proč naslouchání vztahům prospívá). Edited by Jaro Křivohlavý, Translated by Michaela Šramlová. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2005, 300 s. ISBN 807255106X. info
  • GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
Výukové metody
- přednášky;
- supervize;
- případová studie;
- videoprezentace;
Metody hodnocení
Kurz je ukončen zkouškou. Předmět má hodnotu 7 kreditů, k jejichž získání je zapotřebí:
1 ECTS – docházka
1 ECTS – závěrečná zkouška
1 ECTS – vypracování 3 reflexí (každá 1100 znaků)
2 ECTS – četba anglické a české literatury
1 ECTS – sběr dat v terénu – vytvoření nahrávky poradenského rozhovoru
1 ECTS – vypracování závěrečného projektu reflektujícího sběr dat v terénu
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/fss/akreditace2018jaro/SPRn8013/index.qwarp

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2026/SPRn8013