LF:EMBF0211c Biofyzika - cvičení - Informace o předmětu
EMBF0211c Biofyzika - cvičení
Lékařská fakultajaro 2026
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- MUDr. Tomáš Jůza, Ph.D. (přednášející)
Ing. Jana Pokorná (přednášející)
doc. Mgr. Vladan Bernard, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Aleš Bourek, Ph.D. (cvičící)
prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc. (cvičící)
Mgr. Erik Staffa, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniel Vlk, CSc. (cvičící)
Marta Vágnerová (pomocník) - Garance
- prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc.
Biofyzikální ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Vladan Bernard, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Biofyzikální ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Předpoklady
- Základní znalosti středoškolské fyziky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Bioanalytická laboratorní diagnostika ve zdravotnictví - Embryolog (program LF, M-EZ)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
rozumět a vysvětlit biofyzikální principy a zákony; ovládat základní biofyzikální přístroje; hodnotit výsledky získané základními biofyzikálními metodami z hlediska vědeckého, účinného, bezpečného a účelného přístupu k jejich využívání; porozumět principům vybraných terapeutických a diagnostických lékařských přístrojů; rozlišovat možnosti využití laboratorních biofyzikálních technik a lékařských přístrojů v praxi.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen se zaměřením na oblast zdravotnictví také prokázat: 1. Schopnosti a nejběžnější postupy a návyky v zacházení s daty, informacemi, znalostmi. 2. Zdokonalení v oblasti kritického uvažování v medicíně založené na důkazech. 3. Pochopení logiky zdravotnického prostředí, komunikace s profesionály i laiky. 4. Porozumění v základních oblastech (možnostmi, omezeními a riziky) využití informačních a komunikačních technologií ve zdravotnickém prostředí. Nejedná se o kurz, který by byl zaměřen převážně na výpočetní gramotnost (práci s PC a programy). - Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
- rozumět nejdůležitějším biofyzikálním principům a zákonům;
- měření pomocí základních biofyzikálních přístrojů i statistické hodnocení tohoto měření;
- správně hodnotit výsledky získané základními biofyzikálními metodami;
- rozumět principům vybraných diagnostických lékařských přístrojů tak, aby je mohl používat bezpečně pro sebe i pacienty;
- rozlišovat možnosti využití biofyzikálních technik a lékařských přístrojů v praxi. - Osnova
- Praktická cvičení.
- (Praktická výuka je členěna na výuku v laboratořích, semináře a demonstrace)
- 1. Úvod. Organizace a bezpečnost práce v praktických cvičeních. Základy fyzikálních měření. Úvod do praktického bloku.
- 2. Informace (Přehled a vývoj).Lékařská informatika (náplň, pojmy). Informační technologie (hardware, software, OS, LAN, WAN)
- 3. Informační zdroje (data mining - data warehousing) Informační systémy (NIS, expertní systémy, AI, CME)
- 4. Měření viskozity kapalin.
- 5. Měření povrchového napětí kapalin. Měření absorbce ionizujícího záření.
- 6. Spektrofotometrie. Absorpční křivka eosinu. Refraktometrické stanovení koncentrace NaCl.
- 7. Měření povrchové kožní teploty termočlánkem. Měření parametrů prostředí (osvětlení, hluk).
- 8. Hemolýza suspenze erytrocytů terapeutickým ultrazvukem.
- 9. Audiometrie. Měření krevního tlaku.
- 10. Elektromagnetické vlnění a jeho vnímání. Katatermometr. Kontaktní a bezkontaktní termografie. Termokamera, termovize.
- 11. Vyšetřovací metody. Elektrodiagnostické metody. Elektrické dráždění. Účinky stejnosměrných a střídavých proudů. Vyšetření oka.
- 12. Zobrazovací metody. Ultrazvuk a „Dopplerovské“ metody měření rychlosti.
- 13. Zobrazovací metody. RTG, Tomografie. NMR.
- 14. Zápočtový test.
- Literatura
- povinná literatura
- MORNSTEIN, Vojtěch a kol. Lékařská fyzika a biofyzika. Editor Vojtěch Mornstein, Masarykova univerzita, 2018. 360 s. ISBN
- neurčeno
- HRAZDIRA, Ivo a Vojtěch MORNSTEIN. Lékařská biofyzika a přístrojová technika. Dotisk 1. vyd. Brno: NEPTUN, 2004, 381 s. ISBN 8090289614. info
- Výukové metody
- Laboratorní cvičení
- Metody hodnocení
- Absolvování všech praktických cvičení a úspěšné složení dále specifikovaného testu je podmínkou pro připuštění ke zkoušce. Průběžně jsou ústním zkoušením ověřovány znalostí principů používaných metod, v případě základních neznalostí může být student vyloučen ze cvičení. Studenti povinně zpracovávají ke každé úloze komplexní a unikátní protokol, který je známkován. Pokud jsou dva a více protokoly hodnoceny nedostatečně, student není připuštěn k závěrečnému testu. Cvičení jsou ukončena závěrečným testem jež obsahuje obvykle 20 otázek, hodnocených 20 body. K úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout alespoň 10 bodů. Zkouška se skládá z písemného testu, který má 25 otázek, a části ústní, k níž může student přistoupit, dosáhl-li 14 nebo více bodů v testu. U posledního opravného termínu je postupový limit snížen na 11 bodů. Ústní část se skládá zpravidla ze dvou otázek, jejichž seznam mají studenti k dispozici ve studijních materiálech v IS.
- Informace učitele
- http://www.med.muni.cz/biofyz/vlzl.htm
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2026, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2026/EMBF0211c