MPDR081 Didaktická propedeutika

Lékařská fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Rozvrh
Čt 9:45–11:25 učebna 60
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
Cíle předmětu
Didaktická propedeutika prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (8. semestr - 2 hodiny týdně) Didaktická propedeutika navazuje na pedagogické a psychologické poznatky, které si studenti osvojili v předcházející fázi studia. Vytváří obsahové i metodologické předpoklady pro úspěšné zvládnutí oborových (předmětových) didaktik a pedagogické praxe. Cílem výuky a studia je osvojit si myšlení moderní didaktiky v systémových souvislostech výchovně-vzdělávacích jevů a současně položit základy pro úspěšnou vyučovací praxi. Důraz je kladen na interaktivní a komunikační aspekty výchovně-vzdělávací práce, na rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků a na formování celé jejich osobnosti. Studenti jsou podněcováni k tomu, aby byli schopni diferencovat a individualizovat svou práci s žáky a aby byli otevření pro inovace, experimentování a další zkvalitňování výuky. Studenti si osvojí alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky a k řízení výchovně-vzdělávacího procesu. Studenti se učí chápat základní didaktické situace, vidět je ve vzájemných souvislostech a zvládat elementární didaktické dovednosti. Dílčím záměrem studia je osvojit si tvůrčí přístup k řešení didaktických situací ve školské praxi spolu s metodami učitelovy sebereflexe.
Osnova
  • Základní okruhy:
  • Moderní didaktika
  • Cíle vzdělávání
  • Kurikulum
  • Vyučovací proces a jeho fáze
  • Výukové metody
  • Organizace výuky
  • Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti
  • Názornost
  • Pedagogická komunikace
  • Hodnocení a klasifikace
  • Moderní média
  • Příprava na výuku
  • Pozorování, záznam pedagogických situací
  • Hospitace, hodnocení
  • Závěry z průzkumu ve škole
  • LITERATURA:
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1995.
  • Kolektiv. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno : MU, 1998.
  • MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997.
  • průcha, J. a kol. Pedagogický slovník. Praha : Portál,1998.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.