LF:MPDI101 Pedag.psych.diagnost. - Informace o předmětu
MPDI101 Pedag.psych.diagnostika
Lékařská fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 30. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- MPMV081 Teorie a metod. výchovy
MPMV091 && MPPH081p && MPPH081s - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Optometrie (program LF, N-OPTO)
- Optometrie (program LF, N-SZ)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: studenti mají porozumět obecným otázkám pedagogické a psychologické diagnostiky; mají být informováni o metodologických základech pedagogické a psychologické diagnostiky; mají pochopit etické otázky diagnostiky, možnosti a limity poznávání lidí.
- Výstupy z učení
- Student po ukončení předmětu:
- porozumí obecným otázkám pedagogické a psychologické diagnostiky;
- je informován o metodologických základech pedagogické a psychologické diagnostiky;
- chápe etické otázky diagnostiky, možnosti a limity poznávání lidí. - Osnova
- Metody psychodiagnostiky. Psychologické metody a jejich vlastnosti. Přehled. Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů. Testové metody: výkonové testy, testy osobnosti (projektivní, objektivní, dotazníky, posuzovací stupnice) Diagnostika žáka Diagnostika třídního klimatu. Diagnostika sociálních vztahů v rodině Pedagogická diagnostika ve výchovných činnostech Pedagogicko - psychologický nález Školní zralost ADHD/ADD Vývojové poruchy učení: dyslexie Vývojové poruchy učení: dysgrafie, dysorthografie, dyskalkulie Děti autistického spektra (včetně Aspergerova syndromu) Děti s disharmonickým vývojem osobnosti Děti s odlišnostmi v mentálním vývoji (mentální retardace) Profesní orientace u dětí a dospívajících Etické aspekty psychodiagnostické činnosti
- Literatura
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 150 s. ISBN 8024712164. URL info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 2012. ISBN 978-80-262-0215-8. info
- Monatová, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: PAIDO, 2000.
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- kolokvium, aktivní vystoupení na připravené téma, min. 80% účast
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2025/MPDI101