MA0021 Didaktika matematiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/2/1.3. 16 hodin (kombinovaná forma). 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
RNDr. Petra Antošová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Břetislav Fajmon, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Veseláková (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
MA0010 Úvod do didaktiky matematiky
Předpokladem je zvládnutí odborných matematických disciplín, zejména aritmetiky a algebry. Studenti by měli být vybaveni kompetencemi z kurzu obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je, aby byl student schopen didaktické transformace teoretického matematického základu do učiva matematiky základní školy, volit vhodné metody a formy práce pro výuku matematiky (v oblasti přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi).
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student znát: Problematiku přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Rámcový vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Způsoby zavádění pojmů z aritmetiky, ověřování jejich vlastností, důkazy matematických vět. Seznámí se s přístupem k zavádění těchto pojmů v různých pedagogických směrech. Student bude dále po absolvování předmětu schopen využít poznatky z didaktiky matematiky v praxi.
Osnova
  • Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Problematika přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Rámcový vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Zavádění pojmů školské matematiky, ov+řování jejich vlastností, důkazy vět. Postupné zavádění množiny přirozených, celých, racionálních čísel. Poznávací proces žáků. Numerace, operace. Procenta, navazující témata. Číselné výrazy, mocniny a odmocniny.
Literatura
    doporučená literatura
  • TIPPS, Steven, Art JOHNSON a Leonard M. KENNEDY. Guiding children's learning of mathematics. 12th ed. [Spojené státy americké]: Wadsworth Cengage Learning, 2011, xxii, 629. ISBN 9780538738507. info
  • ŽENATÁ, Emílie. Přehled učiva matematiky : pro 6.-9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia s příklady a řešením. [2. vyd.]. [Benešov]: Blug, 2010, 552 s. ISBN 9788072740147. info
  • VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • TANNER, Howard a Sonia JONES. Becoming a successful teacher of mathematics. London: Routledge, 2000, xii, 224. ISBN 9780415230698. info
Výukové metody
Teoretická příprava k výuce jednotlivých témat učiva matematiky na základní škole. Seminář.
Metody hodnocení
kolokvium, písemný test (60%)
Informace učitele
Studenti, kteří jsou v daném období na zahraniční stáži, nemají povinnou docházku. Odevzdávají úkoly do semináře v termínu, který bude předem dohodnutý s vyučujícím. Úkoly jsou odevzdány a vyhodnoceny před kolokviem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.