NJ_M302 Motivace ve výuce cizího jazyka

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je získat základní znalosti o konceptu motivace v kontextu učení a vyučování cizích jazyků a umět tyto znalosti aplikovat ve výukové praxi.

Das Hauptziel des Kurses ist es, das Basiswissen über das Konzept der Motivation im Rahmen des Fremdsprachenlernens und –lehrens zu gewinnen und dieses Wissen in der unterrichtlichen DaF-Praxis umsetzen zu können.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- identifikovat a shrnout hlavní charakteristiky vybraných teorií motivace;
- napsat sebereflektivní esej o tom, co je motivovalo/motivuje při učení se němčině (příp. i jiným cizím jazykům);
- popsat faktory (interní i externí), jež ovlivňují procesy učení se cizímu jazyku;
- identifikovat a vytvořit motivující typy úloh s ohledem na konkrétní cílovou skupinu;
- aplikovat získané poznatky do výukové praxe.

Nach Abschluss des Kurses sind die Studierenden in der Lage:
- die Hauptmerkmale ausgewählter Motivationstheorien zu identifizieren und zusammenzufassen;
- einen selbstreflexiven Aufsatz darüber zu schreiben, was sie motiviert (hat), Deutsch (und eventuell andere Fremdsprachen) zu lernen;
- die Faktoren (sowohl interne als auch externe) zu beschreiben, die den Fremdsprachenlernprozess beeinflussen;
- motivierende Aufgaben zu identifizieren und in Hinblick auf eine bestimmte Zielgruppe zu entwickeln;
- die gewonnenen Erkenntnisse in der Unterrichtspraxis anzuwenden.
Osnova
  • Motivace a motivování
  • Teorie motivace
  • Faktory ovlivňující učení se cizímu jazyku
  • Identifikace, tvorba a prezentace motivujících aktivit
  • Výzkum motivace.
  • Motivation und Motivierung
  • Motivationstheorien
  • Faktoren, die die Motivation für das Fremdsprachenlernen und -lehren beeinflussen
  • Motivierende Unterrichtsaktivitäten identifizieren, entwerfen, präsentieren
  • Motivation erforschen.
Literatura
    doporučená literatura
  • DÖRNYEI, Zoltán a Ema USHIODA. Teaching and researching motivation. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021, xi, 283. ISBN 9781138543461. info
  • FUKOVÁ, Petra. Motivierung zum Deutschlernen aus der Lehrerperspektive: Vorläufige Zwischenergebnisse einer Untersuchung. In Janíková, V.; Hanušová, S. Research in Foreign Language Teaching and Learning / Fremdsprachenlehr- und Fremdsprachenlernforschung. Brno: Masarykova univerzita, 2017, s. 15-44. ISBN 978-80-210-8869-6. info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Hans-Jürgen Krumm - Eva Burwitz-Melzer - Grit M. 6., völlig überarbeitete u. Tübingen: A. Francke Verlag, 2016, xxi, 692. ISBN 9783825286552. info
  • Motivieren und Motivation im Deutschen Fremdsprache. Edited by Lutz Götze - Pakini Akkramas - Gabriele Pommerin-Götze - Salifou Tra. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition, 2015, 336 stran. ISBN 9783631654170. info
Výukové metody
Teoretická příprava; diskuse; tvorba výukových materiálů; prezentace.

Theoretische Vorbereitung; Diskussion; Entwicklung von Unterrichtsmaterialien; Präsentation.
Metody hodnocení
2 písemné domácí úlohy (sebereflexe, výuková aktivita); prezentace výukové aktivity (2 kredity);
1 písemný domácí úkol (sebereflexe); prezentace výukové aktivity; seminární práce (4 kredity)

2 schriftliche Hausaufgaben (Selbstreflexion, Lernaktivität); Präsentation einer Lernaktivität (2 Credits) 1 schriftliche Hausarbeit (Selbstreflexion); Präsentation einer Lernaktivität; Seminararbeit (4 Credits)
2 Hausaufgaben und Präsentation eines Unterrichtsentwurfs (2 Credits);
2 Hausaufgaben, Präsentation eines Unterrichtsentwurfs und Seminararbeit (4 Credits)
Náhradní absolvování
Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Případné uznání předmětu (za předmět na zahraniční univerzitě) je vhodné zkonzultovat s~vyučující/m před začátkem semestru.

Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Eine mögliche Anerkennung der Lehrveranstaltung (für einen Kurs an der Gastuniversität) sollte vor Semesterbeginn mit dem/der Lehrenden besprochen werden.

Vyučovací jazyk
Němčina
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2521
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: tři setkání v kombinované formě.
Výuka probíhá v pátek.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.