PdF:PdSZ_UPD2 Introduction in education II - Course Information
PdSZ_UPD2 Introduction in education II
Faculty of EducationAutumn 2004
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (seminar tutor)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Šťovíčková-Šimáková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 45 fields of study the course is directly associated with, display
- Syllabus (in Czech)
- 1. Pojetí výchovy a její základní rysy (permanentní charakter, spojení se životem, komplexnost, mnohostrannost). Předmět a metody pedagogiky a její vztah k jiným oborům (k filozofii, biologii, psychologii, sociologii ad.). Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. 2.Pedagogika v antickém světě (výchova ve starověkém Řecku a Římě, Platón, Aristoteles, Quintilianus, Augustinus). 3.Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, středověká škola, vznik univerzit, Tomáš Akvinský, renesanční pedagogika). 4.Jan Amos Komenský - život, dílo a význam. 5.Pedagogika 17. - 19. století (Locke, Rousseau, Herbart, Spencer ad.). 6.Vývoj českého školství a pedagogiky. 7.Hlavní směry pedagogiky 20. století (Dewey, reformismus, psychologicky a sociologicky orientované směry, pedagogika existencialistická, hermeneutická, neotomistická a postmodernistická). 8.Alternativní školství (Montessoriová, daltonský plán a winnetská soustava, waldorfská škola, jenský plán, Freinet ad.). 9.Srovnání základních školských systémů ve světě a u nás (např. školství v USA, Švédsku, SRN, Japonsku). 10.Výchovné cíle (individuální a sociální, obecné a specifické, informativní a formativní, autonomní a heteronomní ad.). Výchova a příprava jedince pro sociální role (jedinec jako občan, pracovník, ochránce prostředí, partner, uživatel volného času ad.). 11.Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti (vědomostí, dovedností a návyků, schopností, postojů, potřeb a zájmů, chování). Výchova a rozvoj v kulturních oblastech (např. výchova jazyková, vědecká, ekologická, mravní, estetická, ekonomická, pracovní ad.). 12.Pedagog, jeho vzdělání všeobecné, odborné a pedagogické, jeho osobnostní rysy. Vychovávaný jedinec, jeho předpoklady, jeho rozvoj a postavení ve výchovně-vzdělávacím procesu. Výchovné prostředky (např. vyučování, umění, sport ad.). 13. Základní pedagogické principy - jejich vývoj, charakteristika a uplatnění ve výchovně-vzdělávacím procesu. Formy výchovně-vzdělávacího procesu - výchova školní a mimoškolní, rodinná výchova a sebevýchova.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: seminář ukončený zápočtem. Podmínkou udělení zápočtu je znalost vybraného díla (jeho části) J.A.Komenského prezentovaná vystoupením formou referátu (popř. seminární prací dle individ. domluvy) a aktivní plnění zadaných úkolů.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/PdSZ_UPD2