SKPC003 Quantitative and qualitative methods in educational research

Faculty of Education
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/0/0. 15 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Institute for Research in School Education - Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jana Veličková
Supplier department: Institute for Research in School Education - Faculty of Education
Prerequisites
SKPC002 Educational Research Methodolo
To demonstrate knowledge of individual research methods and techniques in a discussion (examples of use, advantages, and disadvantages). To enclose the research project (defended at the exam in the course Educational Research Methodology), which presents the dissertation basis, with a detailed description of research methods or techniques. To prove the ability of elementary skills in the use of selected software for quantitative data processing.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim is to improve the skills in project planning and implementation of educational research, including the evaluation and interpretation of results. The emphasis is on methods and techniques in both quantitative and qualitative research.
Learning outcomes
After finishing the course, students are able to:
- understand the principles of QUAL and QUAN research methods
- carry out basic analysis (incl. basic statistic analysis)
- interpret the collected data
- design small-scale QUAL or QUAN research project.
Syllabus
  • Theoretical background and methods in qualitative research. Quantitative methods and educational phenomena investigation. Observation. Questionnaire: survey, interview, debate. Content analysis: personal documents, school documents analysis. Methods of social relations measurement. Q-methodology. Experiment. The basics of statistical procedures and quantitative data processing.
Literature
    required literature
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005.
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research (Orig.). Vyd. 1. Praha : Academia, 1972.
  • MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 2001.
  • PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998.
  • MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC and Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS (Data analysis in social sciences (using SPSS)). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 508 pp. ISBN 978-80-210-6362-4. Projekty Nakladatelství Munipress info
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. London: Sage, 2009. xxix, 260. ISBN 9781412965576. info
    recommended literature
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
  • CHRÁSKA, M. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Olomouc : UP, 1995.
  • CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc : UP, 2003.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2003.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
  • MARŠÁLOVÁ, L. Metodologia a metody psychologického výzkumu. 1. vyd. Bratislava : SPN, 1990.
  • PLICHTOVÁ, J. Metódy socialnej psychológie zblízka. Kvalitatívné a kvantitatívné skúmanie sociálných reprezentacií. Bratislava : Média, 2002.
  • SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : IKAR, 2005.
  • STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999.
  • CRESWELL, John W. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches. 3rd ed. Thousand Oaks: SAGE, 2013. xxi, 448. ISBN 9781412995306. info
  • SMITH, Jonathan A., Paul FLOWERS and Michael LARKIN. Interpretative phenomenological analysis : theory, method and research. First published. Thousand Oaks: Sage, 2009. 225 stran. ISBN 9781412908344. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007. 377 stran. ISBN 9788073673130. info
  • MELOUN, Milan and Jiří MILITKÝ. Počítačová analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1335-0. info
  • VAUS, David A. de. Research design in social research. 1st pub. London: Sage Publications, 2001. xvii, 279. ISBN 0-7619-5347-7. info
  • MELOUN, Milan and Jiří MILITKÝ. Statistické zpracování experimentálních dat. Praha: Plus, 1994. 839 s. ISBN 8085297566. info
Teaching methods
lectures, class discussion
Assessment methods
written test and oral exam;
to defend a dissertation project
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/mod/resource/view.php?id=8832
The course is also listed under the following terms autumn 2020, Spring 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2021/SKPC003