SO131 Vypravěčství

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1,5 dne. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející), MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (zástupce)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
- Výuka denního i kombinovaného studia probíhá formou dílny v rozsahu 1,5 dne.
- Studenti jsou rozděleni do seminárních skupin.
- 100% účast.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí spojených obecně s fenoménem Vypravěčství, rozvoj praktických dovedností spojených s vypravěčským výkonem v aktu živého vyprávění - v návaznosti na využití práce s příběhem v praxi sociálního pedagoga.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující bude umět:
- popsat hlavní rysy práce s příběhem s lidmi s náročnou životní situací;
- vysvětlit hlavní principy metody živé knihovny;
- užívat (vyprávět) příběh v návaznosti na praxi sociálního pedagoga.
Osnova
  • Přehled témat k vypravěčství:
  • - Živé vyprávění - speciální situace dorozumívání
  • - Společenství příběhu – vypravěč, diváci, příběh
  • - Příběh – stavba, konstrukce, konvence
  • - Příběh psaný / vyprávěný
  • - Materiál vers. dílo / příběh vers. jeho oživení v režimu teď a tady
  • - Představivost, obrazotvornost, fantazie – ve vypravěčské praxi
  • - Vypravěčovy nástroje obrazotvorby – mnohovrstevnatá komunikace
  • - Vypravěčství jako řemeslo – řemeslník, nástroje, postupy, materiál, dílo
  • - Tvůrčí práce s tématem příběhu, jeho zpracování pro živé vyprávění
  • - Živá knihovna.
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
Studující, kteří jsou v daném semestru na studijním pobytu na Erasmu si předmět mohou splnit po dohodě s garantkou předmětu. Základní a doporučená literatura: •Michala Piskačová: Vypravěčství jako případ současné slovesné tvorby, Brkola, 2013 •Michael Wilson: Storytelling and Theatre, Palgrave, 2006 •Jack Zipes: Creative Storytelling, Routledge, NY, 1995 Irina Ulrychová: Drama a příběh, Praha 2007 Jack Zipes: Speaking out: Routledge, NY, 2004 Jack Zipes: Fairy Tales and the Art of Subversion, NY, Routedge, 2006 E. Grugeon, P. Gardner: The art of Storytelling for Teachers and Pupils, David Fulton Publishers, UK, 2000 Janice McDrury, Maxine Alterio: Learning through Storytelling in Hugher Education, Kogan Page, NY, 2003 Gianni Rodari, The Grammar of Fantasy, NY, 1996 Dwivedi, Kedar Nath. The Therapeutic Use of Stories. London and New York: Routledge, 1997. s. 237. ISBN 0-415-15071-X Internetové zdroje: http://www.crickcrackclub.com/MAIN/ARTF.HTM http://www.sfs.org.uk/ http://story-telling.cz/index_cojestorytelling.html Ostatní zdroje: Procházková, Michaela. „Storytelling“ a jeho využití v práci s příběhem. Diplomová práce. Praha: AMU, 2002. s. 53.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SO131