So224 Field research of social phenomena

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
Předmět navazuje na odborné metodologické znalosti a dovednosti z bakalářského studia a předmět Kvantitativní a kvalitativní metody pedagogického výzkumu.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to deepen the acquired knowledge and to anchor practical skills focused on data analysis and interpretation. A prerequisite for successfully mastering this discipline is basic knowledge of the content of the previous subjects. Completion of the seminar tasks and their successful defense, successful completion of the practical test at 70% and an interview after the test, which confirms understanding of the individual tasks, is a condition for completion.
Learning outcomes
At the end of course, the students should be able to:
Understand the principles of the quantity and quality research methods
Basic analysis (basic analysis included)
To know how to interpret the collected data
Project simple quantity and quality researches
The subject introduces the students to basic of scientific work and possible use of basic methodes of pedagogical research.
Syllabus
  • Statistical processing and interpretation of data, basics of software Statistica handling Basic terms – Descriptive and inductive statistic, measures of central tendention, average, modus, modus, decisive perturbation, spread, measure of skew and sharpness, histogram. The skill in using of interpretative procedures on the base of knowledge of descriptive statistic is persumed. Statistic induction – statistical estimates, tests of normality of division, testing of hypothesis, chí-quadrat, t-tests, ko correlative analysis, regressive analysis, analysis of variance. Multidimensional statistic nethodes – analysis of main components, factor analysis, cluster analysis, discriminative analysis.
Literature
    required literature
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 695 s. ISBN 9788073674823. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 pp. ISBN 80-246-0139-7. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
    recommended literature
  • WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika : z pohledu psychologie. Edited by Nigel Holt - Robert Lewis, Translated by Ondřej Novák. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 218 stran. ISBN 9788024739205. info
  • GAVORA, Peter. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Prvé vydanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2012, 119 stran. ISBN 9788010023530. info
  • CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu (Methods of educational research). 1st ed. Praha: Grada, 2007, 263 pp. ISBN 978-80-247-1369-4. info
  • SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie : fotografie jako výzkumná metoda. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 168 s. ISBN 9788086429779. info
  • MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
  • Základy sociologického výzkumu. Edited by Alois Surynek - Růžena Komárková - Eva Kašparová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001, 160 s. ISBN 80-7261-038-4. info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
  • STRAUSS, Anselm and Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
Teaching methods
public defend of all assigned students projects, class discussion, homeworks
Assessment methods
Students will work on the student work as per instructions of the teacher and will defend the wok in the classes.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: 12.
Teacher's information
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2426
The course is also listed under the following terms Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/So224